tisdag 16 december 2014

Bättre än Botox


Jag bakade en omgång enkla saffransbullar i går. Inga traditionella men invecklade modeller utan en helt vanlig bulle, men med saffran som extra krydda. Jag hörde ett matprogram på radion där någon gav rådet att strunta i extra tillsatser som kesella. Onödigt tyckte hon. Mera fett kompenserar den torrhet som saffranet åstadkommer. Använd fet mjölk, gärna blandad med grädde, så blir det samma resultat. Jag tog 2 dl vispgrädde och 3 dl röd mjölk och det blev saftiga och goda bullar.
Och visst kan man fylla upp alla sina rynkor med härliga, nybakade bullar! Blir det någon liten inbuktning kvar kan man stoppa dit några pepparkakor med frestande gorgonzola eller en lagrad stilton. Livet är en fest!




3 kommentarer:

  1. Så härligt med bullbaket. jsag skulle ju också baka i dag. men tänkte att jag skulle vila min rygg ett tag.
    jag somnade som en Björn i ide, det blev inte någon tid till bakning. Tänkte på din mamma, när jag var hemma först vid mitt benbrott, fick jag jättestora tabletter för värken, fick inte ligga och ta dem, för de kunde
    sätta sig på tvären. Det är inte lätt ibland.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  2. Det är jättegott med saffransbullar och jag har gjort precis som du, plus några släta gotlandsbullar, för det tycker jag är så gott. Närande är det, men så är det mesta i juletid.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset - jag tycker alltid att saffransbullar blir så torra. Ska försöka med grädde som du skriver. Jag bakade ju din äppelkaka i tre omgångar, kanske det är därför jag gått upp tre kilo på sistone. Den var himmelsk!
    Kram

    SvaraRadera