måndag 1 december 2014

1:a advent


Överst på en av mina murar i trädgården ligger en rad med betongpannor. Där har dessa små spegelbilder av solen lagt beslag på utrymmet. Eller liknar de en tagetes- eller ringblommerabatt? Färgglada är de i alla fall! 

I min grannes trädgård finns det tre exemplar av jätteröksvampen som kan bli ända upp till 60 cm i diameter. Den här är som en stor fotboll och ganska äcklig nu när den är i sitt upplösningsstadium. Jag fick bilder av den skotska nationalrätten haggis i huvudet när jag stod och betraktade den. För den som inte vet är haggis en fårmage fullproppad med ett pölsaliknande innehåll.


Min envisa och uthålliga ros var betydligt vackrare. Den blommar på trots några få plusgrader och aning av snö i luften.



2 kommentarer:

  1. visst har det blivit lite konstigt med sll vår fauna.

    SvaraRadera
  2. nu är inte datan klok, plötsligt var det iväg det lilla
    jag skrev. Ville bara säga att inget är sig likt längre.
    Har varit på en promenad , solen till och med lyste upp ett tag. Nu kan jag släppa iväg detta på riktigt.
    Hej då

    SvaraRadera