måndag 19 augusti 2013

Nyheter

Den mörka salvian

Blodhibiscus

Pålitlig rävsvans

När årets frökataloger kommer är det frestande att prova något bland nyheterna. I år föll jag för de mörka, mättade färgerna hos blodhibiscus "Red shield" och salvian "Lighthouse Purple". Jaha, hur blev det då? Nja, säger jag, inte precis som jag hade hoppats på. Den röda hibiscusen som skulle vara fin till samplanteringar känns faktiskt lite spretig. Jag såg några plantor i en handelsträdgård också och det var samma sak med dem. Den ska kunna övervintra inomhus, så jag ska prova med det. Den kanske behöver mera tid på sig. Salvian då? Ja, mörk var den men det blev inte så många plantor och det kanske ska vara lite masseffekt för att den ska komma till sin rätt. Jag kommer nog (=kanske) hålla mig till beprövade sorter nästa år. De är dessutom mycket billigare. Rävsvans blommar länge på hösten och rosenskäror i olika varianter är ett säkert kort. Lejongap fröar av sig och återkommer år efter år här hos mig. Jag gillar sådana sorter som går att lita på.


3 kommentarer:

  1. Rävsvans har jag inte odlat på många år. Jag har totalt glömt bort den, men den är väldigt tacksam. Rosa rosenskära har jag några plantor som börjar blomma nu och på mammas o pappas grav har jag vit rosenskära, den är fin den också.

    Ha en fin måndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Fast det är ju så vansinnigt kul att testa lite nytt varje år! Eller hur.....!? Dessutom var dom otroligt snygga på bild i alla fall!
    I morgon bitti, båten går 07.20, så åker vi så idag håller jag på att tvätta det allra sista, att packa - till mig, gubben och hunden som behöver en del saker också samt att vattna, vattna, vattna.... Fast just nu tvättar Rolle bilen och använder slangen, så jag får vila mig lite. Men jag har bara dom stora krukorna nedanför altanen kvar, sen är allt klart. Och jag har naturligtvis resfeber.....
    En riktigt rolig sjuka, som gör att det pirrar i hela kroppen. Jag är mycket förväntansfull!

    SvaraRadera
  3. De e ju de som är kul Testa nya saker varje år framförallt om man har växthus!

    margareta

    SvaraRadera