torsdag 25 juli 2013

Torka, blåst och fågelungar

Räddade från torkdöden

Tecken på annalkande höst?

Flugsnapparbaby

Rödstjärtens unge har landat på utespisen

Nu får jag leta efter de gröna stråna i gräsmattan och till och med ogräset går på sparlåga. Vattenkannorna börjar skrapa mot bottnen i vattentunnorna och det känns som om jag går omkring på en intensivvårdsavdelning och delar ut livgivande dropp när jag försöker fördela dropparna rättvist bland de behövande. Rönnbären hänger i tunga klasar och får man tro den gamla bondepraktikan så bådar det om en kall, hemsk vinter. Trädgården är full av oerfarna, nyfikna fågelungar som bråkar med varandra, tuschar mot fönsterrutor, ropar på mamma och övar flygförmågan och precis som i trafikflyget, är start och landning det svåraste. I dag anländer nya gäster och vi har några intensiva dagar framför oss. Kanske blir lite si och så med blogginläggen.

5 kommentarer:

  1. Det är precis lika torrt här, men vi har faktiskt grön gräsmatta eftersom jag har vattnat den på "innertomten" och i "förträdgården". Fast "förträdgården" börjar se lite maläten ut, så där måste jag vattna ikväll.
    Resten av tomten är bara brunbränd och trist, men kommer det lite regn i början på veckan - man kan ju alltid hoppas - så blir det fort grönt igen!
    Det är kul med gäster. Normalt skulle vi haft vår årliga "kasta korv & grilla pil-dag" just den här helgen med massor med folk. Men beroende på att folk är sjuka och en del är bortresta, samt att gubben min tröttnat - så blir det inget av med det i år. Däremot så ska vi fira att vi bott här exakt 10 år idag och i morgon fyller jag år, så på lördag ska vi festa.
    Vi ska åka norröver - alltså på Gotland - och äta lunch på ett lyxställe. Sen ska vi kanske också bada om vädret tillåter det och så åker vi hem på kvällen och äter nått gott gjort på Chatka krabba (Har inte sett såna på år och dag men hittade en på ICA Nära!?) och dricker champagne till. Kan bli trevligt fast vi är ensamma.....*snyft*

    SvaraRadera
  2. Så fina bilder på fågelungarna! Vår flugsnapparhona fick tyvärr inga ungar, äggen var kalla. Men runt i tädgården har vi samma småbarndagis som ni! jättekul. Roligast just nu en gröngölingstonåring som har massa bus och svindlande flygövningar för sig. Ja jobbigt med torkan, vi får ju inte vattna i kommunen. Pappa tog ut vår brunn med slagruta en gång i tiden...tro på det eller ej, åsikterna är många, men vi vattnar hej vilt på Rosenborg och inga tecken på att det sinar..... Vacker clematis ni har!

    SvaraRadera
  3. Kära vän jag tror Du är en bra sköterska på Intensiven. Men jag tyckte inte om att det redan är hösttankar. Vi hade massvis med Rönnbär förra året där jag bor. Vinter hade vi ju, men inte så kall, eller har jag redan glömt det ??? Fina, fina bilder som vanligt.
    Kram från Hajan

    SvaraRadera
  4. Här är det också massor av rönnbär och jag tänkte på det just idag. Måtte inte det gamla uttrycket stämma, för då blir det bistert i vinter.

    Jättefina bilder på dina fågelungar. Här är det mest skator och kajor just nu.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Härligt med småttingarna i trädgården! Hoppas dom inte flyger in i fönstren bara....

    SvaraRadera