lördag 20 juli 2013

Det lilla i det stora





I hela Sverige lär det finnas ungefär 25000 olika insektsarter. Av dem kan man återfinna hela 75 procent av arterna här i det lilla landskapet Öland. Med andra ord är det spännande att titta på lite närmare håll bland buskar och örter ute i naturen. Bland sällsyntheterna finns rosenvingad gräshoppa, läderbagge och ekoxe och häromdagen fick jag se bilder på den sällsynta och fridlysta apollofjärilen, som hade landat i en trädgård. Ibland när jag hittar något för mig okänt kryp, tar jag bilder och skickar till jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet och oftast ganska snabbt, får jag svar därifrån. Den vackra bevingade varelsen på dagens bilder är en allmän bastardsvärmare (tror jag).

4 kommentarer:

  1. Hej Kerstin
    Fina bilder på denna svärmare, tänk vilket fantastiskt landskap du bor i. Alltid bra att ta några bilder om man inte är säker och visst är det bra att kunna skicka in till jourhavande biolog. De som arbetar där tycker säkert att det alltid är lika spännande med mejl för rätt som det är..
    Ha det gott i värmen!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder! Det finns så många häftiga och vackra småkryp, häromdagen såg maken en fin fjäril som han aldrig sett förut men tyvärr fick han inte någon bild på den innan den försvann! Jag tycks i alla fall ha väldigt många blommor som humlorna gillar för det finns massor av dem här i trädgården, det är kul eftersom det talas om att de håller på att minska!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Fina bilder på en skönhet!:)
    Man skulle ha att göra hela tiden om man bara hade tillräckligt mycket tid för att studera sin omgivning mera noggrant.
    Vi har för övrigt inte särskilt mycket insekter och fjärilar på den här ön i år

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vi skulle titta på vadare på Falsterbo sydkust igår! Men det var högvatten...ingen strandremsa, ingen tång, gav oss ytterst få vadare! Annars brukar där vara en spännande blandning!
    Kram Karin

    SvaraRadera