lördag 6 juli 2013

Självplock

Ölands sommar är verkligen lika med jordgubbar och självplock

Mellan de prydliga raderna går vi försiktigt och fyller våra lådor

Fort går det att fylla våra lådor

Vi plockade ungefär 10 liter. Det räckte åt oss för den här dagen

Lite sand följde med efter det senaste regnet så vi måste skölja de fina bären

Så började vårt plastburks-Memory. Para ihop rätt burk med rätt lock! Det tog en stund.

Etiketter av god kvalitet skvallrar om tidigare användning

Och tänk! Det räckte till lite härliga jordgubbsmuffins också!




5 kommentarer:

  1. Så där frodiga och täta är inte plantorna i mitt jordgubbsland. Men gubbar finns det att plocka idag, antagligen den sista laddningen för det här året. Det blir m.a.o. en av punkterna på programmet för dagen, plus att jag borde plocka sockerärtor också innan skidorna hinner växa sig alltför stora.

    Och inspirerad av dig kan det mycket väl hända att jag lördagen till ära får ihop en muffinssmet till jordgubbsen :o)

    Trevlig lördag/söndag, my dear!

    SvaraRadera
  2. Vilka underbart härliga minnen ditt inlägg får mig att minnas. Somrarna på Öland och alla jordgubbar som jag har plockat hos Hallbergs i Björnhovda.
    Dina jordgubbsmuffins ser så goda ut :)
    ha en fortsatt härlig sommar.
    Annika

    SvaraRadera
  3. Jag köpte en hel låda för 10 kr litern igår, tänkte frysa en del....jättefina var de.

    SvaraRadera
  4. Här sjunger gubbarna på sista versen. Ett plock till och så har vi ätit mängder av godsaker. Våra gubbar är bäst att förtära...
    Vilka fina rader på självplocket. Det ska jag tänka på i augusti när jag planterar om våra plantor.
    Ha det gott på din ö!

    kram
    Karin på sin ö

    SvaraRadera
  5. Så gott med jordgubbar! Brukar ofta åka till ett självplock och förse oss med jordgubbar som räcker hela året, för jordgubbar vill man inte vara utan! Dina jordgubbsmuffins ser riktigt smarriga ut!
    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Kram Margot

    SvaraRadera