måndag 28 maj 2012

Vandring i Trollskogen

Vackra utsikter över havet
Nästan längst ut på udden
Här ligger en av våra gamla kungar begravd
Kraftiga murgrönelianer kväver sakta ett och annat träd

Trollskogen på Ölands nordöstra udde är en fantastisk plats. Murgröneklädda träd, förvridna tallar, hisnande utsikter över havet och gamla hövdingagravar! Mina gäster, som aldrig varit där tidigare, förvånades över omväxlingen av biotoper under vår knappt halvmilen långa färd. Hövdinga- eller kungagravarna tros vara från 700-talet då det var ett bevis på storhet att ha en präktig gravkulle som syntes vida omkring. Nu har de hamnat en bit upp på land på grund av landhöjningen och är inbäddade av en skir grönska. Nordöstra udden var förstås också en viktig försvarsplats och det finns rester av stenmurar som soldaterna gömde sig bakom. Det sägs att de formade trästockar som kanonpipor och stack upp dem över muren för att ingjuta skräck i fiendefartygen ute på vattnet.

2 kommentarer:

  1. Visst är det en härlig plats Trollskogen...nästa gång vi besöker stället ska vi också planera in ett litet besök hos dig/er...å ta en fika...apsolut!
    Och hoppas att ni är hemma då!
    Ha en fin dag!

    Steffe

    SvaraRadera
  2. Era stränder är såå olika våra!. Det är knappt man kan tro på att våra öar faktiskt skvalpar omkring i samma pöl. Och du, hur i helsefyr ska jag få till en Ölandsresa före jag kilar vidare?! För Öland SKA jag uppleva innan mina dagar är till ända! Andra suktar efter Thailand eller Mexico. Själv drömmer jag om Öland, Gotland och norra Sverige.

    Otroligt att murgrönan kan anta såna dimensioner hos er. Här hos mig är det nätt och jämt att den överlever vintern.

    SvaraRadera