söndag 6 maj 2012

Flammande rött





Efter min tidiga fågelmorgon i går ägnade jag lite tid åt rabatterna. Ogräset växer på, men det är svårt att rensa just nu eftersom jag inte vill trampa ner eller bryta av alla lökväxter som ohejdat brer ut sig både i och i kanten av rabatterna. Tulpaner, både vilda och tama, narcisser, påskliljor, hyacinter och en del andra sorter sticker upp där det passar dem och tar ingen hänsyn till mina lama försök att få ordning i trädgården. Jag rensade också bort en mängd ludna bladrosetter av kungsljus. Visst, de är pampiga och vackra, men jag vill inte ha dem överallt. Gråsparvsmamma följer intresserat allt vad jag gör och hoppas på att jag rensar fram ett och annat ätbart. Hon kommer nog att bli en ständig gäst vid vårt matbord när vi börjar äta ute.

2 kommentarer:

  1. Det är precis så som du beskriver det. Man kan inte rensa allt ogräs just nu utan får vänta tills det är mera passligt.

    Så söt gråsparvsmamman är...de håller koll på en:)

    Idag blir det örtalandet för vår del, vi har väntat på lämpligt väder och det ser ut som om det skulle bli ett sådant just nu

    kram
    Karin

    SvaraRadera
  2. Ogräs har jag inte så mycket av ännu - men icke heller så där pampigt blommande tulpaner. Det är bara de som fördrivits i hinkar som t.v. blommar. I rabatterna är det bara korta skaft och gröna knoppar.

    Men, men, vi har i alla fall inte fått mera snö här Åland, som de stackars satarna i Norrland fått utstå! Det finns alltid något att var glad för.

    SvaraRadera