måndag 21 maj 2012

Stranden




Det fina vädret under helgen lockade en del att ta årets första bad. Vi, som fördrog att ha jackorna på, nöjde oss med att duka upp kaffekorgen på en av Ölands vackra stränder. En bit bort såg vi de enorma kalkstensskivor som plötsligt rasade ner för några år sedan. Det handlar om väldiga krafter när naturen bestämmer sig för att göra något på egen hand. Marken ovanför är avstängd då det finns risk för nya ras. Inte konstigt att jag alltid lutar mig in mot land när vi kör den krokiga kustvägen precis ovanför stupen. I går eftermiddag var vi borta och fikade hos goda vänner och jag kom hem med en kasse full av fynd från deras trädgård. Kvällen avslutades med flera timmar framför trädgårdsbordet för att placera allt i krukor medan jag funderar över var jag ska plantera de små läckerheterna.

4 kommentarer:

  1. Oj, så det rasar! Förstår att det är avstängt. Vi har det liknande här vid Vättern, fast med stora sandbankar som rasar.

    Årets första bad får nog vänta lite. Fast hundarna har förstås badat i en liten "insjö", dvs ett dike;-)

    Ha en fin dag i solskenet!

    SvaraRadera
  2. Tufft att bada så tidigt, måste vara riktigt kallt i vattnet än! Inte konstigt att det är avstängt när så mycket rasat ner, ser häftigt ut! Spännande med nya trädgårdsfynd!
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  3. Bada? NU..?! Är folk inte riktigt kloka? Isen har ju nyss gått enligt min tideräkning :o/

    Jag håller precis på och lyssnar på min tredje Johan Theorin-bok, "Blodläge", och är i mitt inre helt inne i den öländska naturen igen. Förr eller senare är det bara så att jag är nödd och tvungen att besöka denna grannö i Östersjön! Det är egentligen rent ut skandal att jag inte gjort det ännu. Fast å andra sidan besökte jag vårt eget Kökar så sent som förra sommaren, efter "bara" 48 år som ålänning.

    SvaraRadera
  4. tänk vad olika en upplevelse av bilder kan vara; för den oinvigde ser de ovan ut som från en härligt varm sommardag medan den invigde vet att det var långt ifrån badväder avseende värmen både i hav och på land. Härliga bilder blir det förstås ändå

    SvaraRadera