tisdag 5 april 2011

Sommardag på Öland




Vilken dag det blev igår! Vi ställde ut trädgårdsmöbeln, tog av oss vinterjackorna och ställde upp dörrarna till växthuset. Det var riktigt varmt ute. Fjärilar och flugor flög omkring och årets första humla landade vingligt på några krokusar. I dag var det reportage i tidningen från Tårtans dag som gick av stapeln i lördags. Då kunde man fika på något av öns konditorier och få tre olika smakbitar av ställets specialiteer. Sedan gällde det att rösta på vilken som blir årets tårta. Spännande! Den vinnande tårtan måste vi förstås testa vid något tillfälle längre fram.

6 kommentarer:

  1. Å, så nydelig!
    Nå venter jeg virkelig på at våren skal komme her på Nordvestlandet i Norge, også. Kanskje kan jeg også ta noen slike bilder om ikke så lenge.
    Jeg likte veldig godt bildene dine av steingardene. Det er noe helt spesielt med slike murer - hverdagens kulturminner.

    Ang. chilidyrking, så var det moro at du også holder på med det. Det er lett å få frøene til å spire, og morsomt å se at de vokser.

    SvaraRadera
  2. Åhh så härligt det ser ut.

    Nu är det inte mycket snö kvar här hos mej. Dom senaste 2 dagarna har det smält undan med en rasande fart. Men än ligger ett tunt täcke över mina krokusar. Så det tar ännu ett tag innan dom kan komma upp ;o))

    Men däremot så är fågellivet på topp. Det kollas bostäder både här och där. Och hackspetten (tror att dom är 2) tycks trivas i ett av träden. Håller tummarna för att han bosätter sej här... *ler*

    SvaraRadera
  3. Åh, du milde, finns det en Tårtans dag också?! *stönar* Fast egentligen, om jag tänker efter, är det ju en riktigt bra dag för någon som mig, som gillar tårtor :oD

    Idag är det fint även i Mariehamn. Jag har varit ute i nästan tre timmar och motorsågat lärkgrenar till vedklabbar. Nu återstår "bara" att klyva alltihop :o/

    SvaraRadera
  4. Gokväll Kerstin! Här må jag då säga råder vårstämning... nyvakna yra humlor, fjärilar och t.o.m flugorna kan man ju tycka känns lite nykomna så här i början åtminstone.

    Tårtans dag låter smarrigt i öronen mina men smakar nog bäst att inmundiga.

    Låter klart spännande med redaktörsjobb men säkert just som vi säger ett jobb.

    En riktigt skön kväll önskar jag dig, här regnar det och det är dags för Charlierundan.
    Kram Ingela

    SvaraRadera
  5. NU förstår jag vart våren har tagit vägen!
    Här var bara 11 plus i morse, men tog sig framåt eftermiddagen.
    Tårta.... låter gudomligt då jag sysselsatt mig med bantning en tid. Har nått målet men fortsätter ett tag till, så jag har något att "ta av".
    Varma kramar Anne-Marie

    SvaraRadera
  6. Jeg blir avundsjuk når jeg ser dine vakre bilder! Her har det regnet i hele dag, men det er jo også tegn på vår!
    Klem!

    SvaraRadera