söndag 17 april 2011

Pippi igen






Trots att luften börjar värmas upp och insekterna vaknar till liv igen är det många fåglar som uppskattar vårt lilla tillskott av föda vid fågelbordet. Pilfinksparen är ständiga gäster, för att inte säga bofasta och grönsiskorna har nog också tänkt sig ett bo i vår närhet, liksom entitan. Ibland kommer den egendomliga stenknäcken förbi och plockar några jordnötter. Hans kraftiga näbb kan knäcka körsbärskärnor. En annan underlig näbb kan du se hos skedanden. Lång och bred som en stor sked för att underlätta födosökandet i bottenslam och dy. Jag lyckades fånga en på bild i våra dammar vid reningsverket. Slut på dagens fågellektion! När som helst dyker gästerna upp och sedan ska vi ut på fågeljakt (med kikare och kamera förstås).

5 kommentarer:

  1. Hejsan! Apropås promenader... Visst är det härligt med finurlighet och det oväntade...
    Men även det väntade ger guldkant. Önskar er en god dag tillsammans med vännerna!

    Måste bara säga att jag ser fram emot dina fina naturbilder och du är en fena på det här med fåglar. Tack för lektionen!!!

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  2. Tack för den informationen!

    Tittade på matarna imorse och undrade när man kan plocka bort dom.... Och nu vet jag, dom får hänga med ett tag till. Likaså "fettkorven" för hackspetten är där och hackar på den (till min stora glädje!)

    SvaraRadera
  3. han också mat kvar ute och här har bofinkarna tillkommit, de verkar uppskatta frön på marken. Hackspetten har attackerat jordnötterna så de lär inte räcka länge. Idag såg vi de första sädesärlorna och i torsdags var det minst 10 örnar som gjorde en överflygning, det var en mäktig syn och naturligtvis hann man inte med att fota....

    SvaraRadera
  4. En stenknäck skulle jag gärna se som gäst vid mitt fågelbord. Vet att dom finns här uppe men har inte haft turen att se någon ännu.

    SvaraRadera
  5. Stenknäck..? Visste jag inte ens att fanns. Ja, vad vet jag? De kanske inte finns här på Åland? Så säger vi, så slipper jag stå här med skammen! *flinar*

    SvaraRadera