torsdag 27 januari 2011

Solen, hon går upp och ner....







Rubriken idag kommer nog från en gammal nubbevisa tror jag. Ibland dyker det upp en strof i huvudet och hänger med hela dagen utan att man riktigt vet var den kommer ifrån. Här på Öland är det alltid dramatik på himlen både vid uppgången och nergången och ibland bara måste man föreviga det med kamerans hjälp. I dag har vi vinterns köldrekord här, minus 11 grader. I går hittade vi en lapp i brevlådan från sotaren. Han kommer den 3 feb och nu håller vi tummarna för att temperaturen stiger till dess. Annars lär det bli en kylslagen morgon och förmiddag när vi inte kan elda varken i spis eller kamin.

7 kommentarer:

  1. Att himmelskåda är ett sant nöje, eftersom en soluppgång eller -nedgång inte är den andra lik. Dessa kommer f.ö. att bli mina mest bestående minnen från höstens veckor på Madeira. Jag skulle ha kunnat sitta på balkongen hur länge som helst och bara njuta av hur vacker naturen är.

    Tur att du tog upp sotningen, förresten! Jag måste absolut komma ihåg att beställa sotare hit till "Rucklet"; tror det gått två år sedan senaste piprensning.

    SvaraRadera
  2. Godmorgon

    Vacker himmel du visar. Har inte precis tänkt på det förut men himlen skulle lätt kunna jämföras med människans lynne. Allt från förutsägbar till motsatsen.
    Ämne för en strof? Främling vad döljer du för mig, i dina mörka ögon..."

    Nu kollade jag -11 grader här också, molnfritt och nog tycker jag att det ser ut som om solen snart ska dyka upp bak tallarna :-) Idag är min lediga dag och jag laddar för tapetsering.

    Så här får jag sätta punkt! Kram Ingela

    SvaraRadera
  3. Vi tittade på gamla filmer igår hos mamma och pappa, ni var med bla från italien och när brorsan tog studenten så himla roligt att se hur alla förändrats under åren.
    Kraaaam

    SvaraRadera
  4. Underbart vacker himmel! Här har vi också otroligt kallt, - 10 grader, men strålande sol - än så länge. Känns lite konstigt med kylan, man hade ju nästan börjat ställa in sig på våren.

    SvaraRadera
  5. Underbart fina bilder på himlen du har fått till.Hoppas inte sotarn kommer till mig än för här åkte takstege och allt ner med när snön for av.
    Håll dig varm i kylan.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  6. Mycket vacker och tjusig himmel!
    Snyggt fotat!

    SvaraRadera
  7. Ah, ni verkar ha lika vackra solupp- och nedgångar som vi har häruppe. Jag samlar på vackra och dramatiska himmelsbilder.

    SvaraRadera