tisdag 25 januari 2011

Bara pinsamt eller...?







Jag tittade bitvis på Guldbaggegalan igår och visst skrattade jag ibland men det mesta var ganska trist tycker jag. Min åsikt har förmodligen med ålder och gaggighet att göra men skulle inte denna samling av Sveriges mest kreativa människor till exempel kunna åstadkomma bättre tacktal? Det är tröttsamt med dessa haranger av "jag vill tacka X och Y och X igen och förstås Z och hans syster Q och så vidare i all oändlighet. Och så tjatet om alla nominerade som drar ner glädjen för dem som verkligen vinner. Stackars Pernille August som var nominerad till sju baggar men bara fick en! Hon blev utsedd till bästa regissör 2010. Det är väl en ära som räcker till? Såja...nu ska jag lugna ner mig och njuta av talgoxe och svartmes i trädet utanför och tripp, trapp, trull i busken av gulsparv, pilfink och domherre.

7 kommentarer:

  1. Kan väl hålla med dig, alla dessa kreativa människor ska väl kunna uttrycka sig bättre och få till roliga tacktal som publiken (alltså vi) kan ha lite behållning av.Men många anser att det här programmet inte är annat än inbördes beundran för de inblandade.
    Ja inte vet ja, jag tittade i alla fall på hela programmrt jag oxå.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  2. Höhö! *garvar instämmande* Tacktalen i de här sammanhangen (även Oscarsgalan) är dötrista, inget snack om saken. Jag såg i.o.f.s. inte så mycket av guldbaggegeggan, bara så mycket att jag kunde konstatera att Ina Holmqvist, med åländsk pappa, blev snuvad på en bagge för bästa dokumentär för sin och Emelie Wallgrens "Så nära". Resten brydde jag mig inte om, och faktiskt mest av allt för att jag inte står ut med Petra Mede.

    SvaraRadera
  3. Heej på dej!

    Instämmer med dig att dessa tacktal kunde göras mer personliga. Visst var det fint då Pernilla August hänvisade till ett mejl hon hade fått och där mejlskrivaren uttryckte att han hade känt sig bekräftad av filmen och satt ord på det han själv upplevt.
    Men, jag liksom många andra kollade på galan.

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  4. Bedre å titte på fuglene!!!!!
    Ha en fin kveld!
    Klem!

    SvaraRadera
  5. Alla dessa galor! Nåja, som tur är finns det andra kanaler att titta på. Maken och jag såg ett mycket intressant program om ett slummområde i Nigerias största stad Lagos, ett program på en mycket bra kanal, nämligen Kunskapskanalen.

    SvaraRadera
  6. Håller med..det är tjatigt...tack och tack hit och dit..jag tröttnade och bytte kanal..slutade med att jag inte tittade på nåt, tycker oftast det är mest skit på tv...
    Fina levande fågelbilder.!!! Kram,Karina

    SvaraRadera
  7. Har ingen forutsetninger for å uttale meg om Guldbaggen, men det nederste bildet ditt av fuglene i treet er stemningsfullt og flott.

    SvaraRadera