måndag 3 januari 2011

Se, nu tittar lilla solen fram igen











En otroligt vacker vintersöndag avslutade nyårshelgen 2011. Vi tog en promenad i solen utmed Kalmar sund där drivisen glittrade och skapade en helt ny värld. Det är nästan svårt ibland att avgöra var stranden slutar och havet börjar. Vi var inte ensamma ute. Många nordölänningar hade valt att beskåda naturfenomenen denna dag, till fots eller via bilen på den smala slingrande kustvägen. Blå Jungfrun låg snötäckt och årets första solstrålar fick genast snön att börja smälta och bilda underliga mönster. I dag håller vi tummarna för att varmvattenberedaren kommer. Det skulle vara härligt med en varm dusch istället för "raggartvätt" i skopor av varmvatten från vedspisen.

7 kommentarer:

  1. Så vackert!!
    Tänkte också passa på att önska dig en god fortsättning på det nya året:)

    Kramar Maria

    SvaraRadera
  2. Tänk om vi oxå kunde få lite sol hit... (Inte för att jag är nån soldyrkare, håller mej helst i skuggan sommartid.) Men nu behövs en ljusinjektion om vi ska få nån fart på mej...

    Vad ni ska njuta när varmvattenberedaren äntligen är på plats! ;o)

    När jag köpte min så valde jag en sån som man kan ha liggande på golvet under bastubänken, om jag någongång skulle få en bastu byggd *skrattar* för just nu är det annat som prioriteras......

    SvaraRadera
  3. Hej där!

    Ja det var ett härligt väder igår (fler än vi människor som njöt) och idag verkar det som om solen är på väg att rulla in igen! Har du förresten fått ditt objektiv än?

    Även vardagen är påväg tillbaka... idag skrällde klockan vid en okristlig timma. Det var Mats första jobbedag, själv har jag några lediga dagar kvar och suger på karamellen. För tillfället tillsammans med så många som tre av våra barn som är i Åhus. Anna-Karin är med jobbet i Thailand i över 30 graders värme.

    Nu håller vi tummarna för att varmvattenberedaren inte är långt borta.

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  4. Härligt med koltrasten mot den blå himlen, en fin "ren" bild. Här är det omöjligt att gå förutom på vägar och sedan tidigare plogade ställen som nu snöat över igen (se exempel i min nya fotoblogg) men nu har isen lagt sig så man får lite nya perspektiv vilket alltid är trevligt. Takskottning på utsatta ställen blev vår nyårsdagsaktivitet men igår sken solen gott en stund och den värmer som jag aldrig kommer ihåg att den gjorde såhär på vintern förr - påverkan av ozonlagret eller annt undrar jag......

    SvaraRadera
  5. O, vad härligt det ser ut. När jag ser dina bilder så känner jag att solen värmer. Ljuvligt snart är vi där ochså.

    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  6. Dina vackra bilder ger mig vårassociationer, ni har inte den där kalla snön som vi har utan en tyngre mer vattenbemängd snö, så där som vår blir i mars ungefär.

    SvaraRadera
  7. Hejsan!

    Ser likadant ut hos dig, ser jag "ler". Vad skönt att solen visar sig och vad bra att låna ut huset så det blir omhändertaget. Uppe hos er förstår jag att det blåst rejält så snön ligger som här nere på slätten. Trodde inte mina ögon när vi åkte över ön för vallarna var enorma. Men hellre det än som i Australien där husen står i vatten och man ska vara rädd för giftiga djur. Ha det gott, Karina.

    SvaraRadera