onsdag 8 december 2010

Energispar







I går var jag på shoppingresa. Någon spark fick jag inte med mig hem men däremot beställde jag en som jag förhoppningsvis får till helgen. Jag köpte också LED-lampor till alla mina elljusstakar. De kostar cirka femtio kronor för sju stycken och de ska hålla i evigheter (tusentals timmar). Någonstans läste jag att om alla som har en julstjärna och några slingor byter ut sina vanliga glödlampor mot LED så motsvarar besparingen årsuppvärmningen av 2700 villor. De lyser lite svagare än "vanliga" glödlampor, men vad gör det när man kan låta dem lysa några timmar extra utan att ha dåligt samvete. Vad händer annars på norra Öland idag? Jo, vi ska ha middagsgäster, en frusen bofink sitter utanför och ångrar att han inte flyttade söderut och vi fortsätter att pulsa på i snön på våra promenader. Trevlig onsdag till alla!

6 kommentarer:

  1. Godmorgon Kerstin!

    Det låter som en skön dag för er, värre för bofinken men jag är säker på att du har dukat bordet i resturangen!

    Ja, klart vi måste dra vårt strå till stacken. Endast två elljusstakar framme i år och en ny slinga i fönstret. Sen kan man ju försöka tänka på att inte ha lyset tänt då man ändå inte ser det. Ha en go dag! Tack för skön support igår! Kram Ingela

    SvaraRadera
  2. Du verkar ha haft en härlig dag och hoppas att du får din spark till helgen:)

    Ha en toppen dag!
    Kramar maria

    SvaraRadera
  3. Tokigt att dom ej hade nån spark åt dig men snön ligger nog kvar tills den levereras. Jag har oxå köpt rätt så många LED lampor och bytt ut dom gamla, lite kallt sken tycker jag men jättebra att dom inte blir heta, det är nog framtidens ljus.
    Ha en trevlig dag!
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  4. ...jättevettigt att byta ut alla vanliga energislukande lampor till LED. Vi gjorde det förra året eftersom dom numera är riktigt snygga.
    Våra fyra utebelysningar är LED också - fast tyvärr har vi en slinga som sitter uppe året runt på södergaveln sen länge och den har det där gamla kalla vita ljuset. Men den får sitta tills den går sönder!
    Hoppas du får sparken innan snön går bort, men det är väl ingen större risk i år verkar det som!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Mysigt med middagsgäster!
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  6. Ja nu får vi dra vårt strå till stacken.
    Och vi får ju mera att spendera ochså när de drar mindre el.
    Ha en trevlig kväll
    Gunilla

    SvaraRadera