måndag 7 januari 2019

Då är vi i gång igen!

 
Så är alla helger över, men vissa saker vill jag inte riktigt släppa ännu. Till exempel hyacinther. Jag gick in i blomsteraffären och frågade om de möjligen hade några kvar. Efter lite letande hittades två vita, som jag köpte direkt. Lite fortsatt glädje på köksbordet!
 
 
När vi bjöd några vänner på julkaffe fick jag en sådan här väl inbäddad amaryllislök. På den medföljande etiketten stod det att jag i princip inte skulle göra någonting annat än att njuta av den. Av naturen lite skeptisk, tänkte jag att vi får väl se hur det blir med det. Jag ställde ner löken i en vacker kruka och väntade. Först kom en kraftig blomstängel med fyra röda klockor och nu..... titta, en blomma till är på väg. Fantastiskt!
 
 
I går gick jag en sväng runt den nyskapade våtmarken, norr om Böda hamn. Det blir spännande om några månader, när vadarfåglarna börjar återvända. Vilka arter kommer att rasta eller till och med häcka här?
 
 

1 kommentar:

  1. I år hade vi hyacinter över Lucia, sen har det inte blivit några fler - tyvärr! Älskar dom, både utseendet och doften. Amaryllis har vi däremot massor av som blommar fortfarande. Förra året sparade jag lökarna, men i år ska jag kasta dom. Man kan ju inte spara på allt.....
    Idag har äntligen dom sista böckerna kommit på plats.Det var mina trädgårdsböcker som jag har på hyllorna i matrummet. När jag sorterat in alla - och dammat dom(!) - så hade jag en stor plats över så då flyttade jag över alla mina bonsaiböcker dit också. Dom är ju snygga och behöver inte gömmas längst in i "biblioteket" bara för att jag numera inte ägnar mig åt att odla såna längre - men jag är ju faktiskt hedersmedlem i Sv.Bonsaisällskapet!
    Nu är alla julsaker borta (adventsstakarna) och tvättade (gardiner i kök och sovrum samt draperi i hallen) så nu ska fräscha strykas och sättas upp. Så man har jobb.....och nu har jag faktiskrt sagt ifrån; Aldrig mer nåt storjobb över jul!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera