torsdag 25 januari 2018

Frufridagen - då lagade jag mat

 
När jag just hade bestämt mig för att ägna förmiddagen åt matlagning, hörde jag på radion att det var frufridagen. Hmmm, låter som om det var maken som skulle vara fri från frun, men det var ju inte den ursprungliga tanken.
 
 
Hur som helst, jag skivade en massa gul lök och några vitlöksklyftor, som jag stekte lite lätt med timjan och tomatpuré.
 
 
Jag klädde pajformen med deg, där kan man välja färdigköpt eller hemmagjord deg, beroende på tid och lust. Häll på den avsvalnade löken, häll över vispade ägg med riven ost, salt och peppar och skjuts in i ugnen.
 
 
Efter en halvtimme i 200 grader har du en härlig lökpaj.
 
 
När du ändå har ugnen varm, släng in en köttfärslimpa, kanske som min, fylld med soltorkade tomater och fetaost. Mums! Det här blev minst fem måltider åt oss. Bara att komplettera med lite sallad. Kommentar (som alltid) från gubben: Vad är det för fel på vanlig korv och makaroner?
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar