lördag 6 januari 2018

Dimma

 
Det var dimmigt ute i går och samtidigt började jag undra om jag också hade gått in i dimman. Jag ringde vårdcentralen för att förnya ett recept och samtidigt prata om en annan liten grej. Det brukar gå utan problem och jag brukar också få beröm för att jag ringer i god tid. Mina piller räcker till den 20:e den här gången.
 
 
Kan du komma idag, frågade en för mig okänd röst. Det kan jag väl, men jag skulle ta ett blodprov och det brukar man ju göra någon vecka före läkarbesöket. Lång tystnad. Hallå, sa jag. Jaa, du ska till dr XX. Jag kan ta vilken läkare som helst sa jag. Tystnad igen. Mummel, mummel. Jag hör inte vad du säger, sa jag. Det är inte akut då, frågade rösten, då får du ett brev med en tid om cirka en månad och då ringer du och beställer tid för provtagning. Vaaa!? Jag började undra var jag hade hamnat. Under mina elva år här har det alltid låtit ungefär så här: Kom i övermorgon kl 9 och ta provet så får du en tid nästa torsdag hos dr X. Jag försökte igen: Jag måste ha nya piller före den 20:e!! Tystnad igen. Efter en stund återkom rösten: Vi skickar medicin till Bödahallen. Nu började jag tröttna: Det finns inget som heter Bödahallen, sa jag. Det heter ICA Böda. Jag började förstå att jag hade hamnat hos någon på Borgholms vårdcentral, som skötte bokningarna även för "min" läkarmottagning.
 
 
 
Det kändes som om jag ville trycka på delete-knappen och ringa igen på måndag morgon till någon av de välkända damerna här uppe. Nu får vi se hur det går. Kommer det medicin till ICA och ett brev med en tid, då jag själv ska beställa ytterligare en tid. Byråkrati och onödiga kostnader!

1 kommentar:

  1. Jamen så typiskt! Så är det hela tiden eller så är det "vi har inga lediga telefontider just nu, ring om 3 månader"....man blir ju galen!!!
    Underbara och dimmiga bilder du bjuder på. Sååå fina!
    Kram från Titti

    SvaraRadera