söndag 10 november 2013

Mårten Gås




I dag är det Mårtensafton, en högtidsdag i Skåne, Danmark och delvis också i Tyskland. Själv minns jag ännu efter drygt 50 år hur vi skulle vispa blodet till svartsoppan på hushållsskolan, till fasa för alla unga flickor där, som inte hunnit bli så hårdhudade ännu. De stora flockarna av vilda gäss här på Öland börjar tunnas ut nu och på min promenad utmed stranden hörde jag inte någon vilt kacklande och varnande gås. I dag ska de sista pelargonerna flyttas från växthus till husets övervåning. Vinterkylan kryper några steg närmare för varje dag och jag vågar inte riskera att de fryser bort i det ouppvärmda växthuset.
Ganska skönt att vara pensionär förresten! Den där stressiga söndagskänslan, när jag alltid skulle packa, planera och resa iväg till Stockholm för ytterligare en arbetsvecka, börjar kännas alltmer som minnen från ett tidigare liv.


4 kommentarer:

  1. Det är underbara bilder du visar - och visst är det underbart att vara pensionär! Bara som exempel så håller jag - redan - på att planera Entusiasternas inköpsresa till Öland i vår. Förmodligen blir vi väl kanske 4-10 personer och då måste man ta stor hänsyn till dom som fortfarande jobbar. Alltså får dom välja datum efter att först ha stämt av med sina respektive jobb - vi andra kan ju åka när som helst!
    Har hittat ett trevligt B & B i Löttorp där vi 8 (och Santos) som inte har husbil kan bo. Heter Villa Vilan.

    SvaraRadera
  2. Ha det så skönt i höstdimman.

    Kram Marie

    SvaraRadera
  3. Var på Gåsamiddag igår, jag åt allt utom SVARTSOPPAN!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  4. Det är skönt att vara ledig, att bara få dra sig lite på morgonen. Skulle ju alltid med en tidig buss in
    till Norrköping. Det sätter jag värde på ibland, ha ha nu skulle det inte alls gå ,ed min rullator.
    tur att jag inte hade den då.
    kram

    SvaraRadera