söndag 17 mars 2013

Ölands norra spets





Det blev sol i går. Trots kvarliggande envisa snödrivor och is i vikarna, så var det riktigt skönt ute. Det märktes också på de vanligtvis folktomma promenadstigarna. Plötsligt mötte vi många glada människor som var ute för att lapa lite sol och frisk luft. Längst ute på fyrön passerade ett underligt ekipage förbi långt ute mot horisonten. En bogserbåt med en arbetsplattform! Kanske hade den använts vid montering av de vindkraftverk som sätts upp ute i havet. Jag funderade inte vidare på det. Bättre att fokusera på snödropparna i fyrmästarens trädgård eller de vackra, torra vasstråna utmed strandkanten. Hur har dessa spröda stjälkar orkat hålla sig upprätta genom storm och snö under hela vintern?

2 kommentarer:

  1. Vafalls?! Has det snödroppar på den däringa ön redan?? Sånt tycker jag är orättvist :o( Jag gick en lov på gården igår eftermiddag, men inte en tillstymmelse till grön liten spira någonstans, bara hård skarsnö och mer hård skarsnö. Men vad kan det annat bli, när nattemperaturen fortfarande dyker ner mot -13-14°? Eller som natten före det, när det dippade mot -17°.

    Pga antibiotikan måste jag fortfarande undvika solen, så jag får dagtid nöja mig med att sitta inne och titta ut. Promenerandet får vackert försiggå när det börjar skymma.

    SvaraRadera
  2. De söta snödropparna inger hopp om att våren kanske snart kommer ändå, fast ibland tvivlar man lite:)) Det är otroligt hur alla lever upp så fort solen visar sig, alla längtar efter värme nu!
    Ha en fin kväll!
    Kram Margot

    SvaraRadera