lördag 23 mars 2013

Solen skiner och vi med den





Jag struntar i att titta på termometern och det tunna lagret av nyfallen snö utomhus. Nej, istället gläder jag mig över solstrålarna som får den blommande brudorkidéen att lysa i all sin prakt. Jag går en runda i huset och njuter av tulpanerna på bordet, påskliljan i sin kruka och grönskan i mina sålådor. Vid mitt besök i handelsträdgården igår pratade vi om hur den sena våren påverkar på många olika sätt. Trädgårdsmästaren måste hålla temperaturen uppe i sina växthus, vilket kostar massor av pengar och minskar förtjänsten ordentligt. "Det får aldrig gå under fem plusgrader" sa hon. En vansklig bransch inser jag. Jag känner en annan blomsterhandlare som fick ett långvarigt elavbrott precis vid julruschen och alla blomgrupper i växthuset frös. På radion i går hörde jag att också klädbranschen drabbas. Ingen är inspirerad att köpa vårkläder i den här kylan. Men som sagt, solen skiner, från radions Naturmorgon ropar göken och inomhus blommar det! Trevlig helg!

4 kommentarer:

  1. Skönt att vi kan fixa till vår inne i väntan på våren utomhus:) Kan inte vara lätt alla gånger att driva handelsträdgård då vi inte rår på vädrets makter....beundrar de som orkar!
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vi är ett tålig släkte i det här avlångaa landet. Vädret går inte att ändra på.

    Tänk på alla ARRANGEMANG SOM MÅSTE STÄLLAS IN ELLER regnar bort gång efter annan.

    margareta

    SvaraRadera
  3. Vad roligt, så många frön Du sått, vad skal det växa upp till.Jag har unga land,har bara en pensionärskuvös (inglasad balkong) Men jag
    har satt Blomman för dagen, men jag kan ju inte flytta ut dem än.De skall klättra på väggen( hoppaa Jag ). Men de växer som tusan.
    Spörs hur det går. I dag är det 6+, men jag
    är lite frusen av mig i dag,det brukar uinte jag vara. En vårhälsning och tack för
    Din kommen tar hos mig./ Hajan

    SvaraRadera
  4. Åh, ett fång tulpaner.....så längtansvärt!
    Bubbelplast i all ära, men vad jag saknar träul!. Mina jordgubbar rodnar, nickar mot jorden och tynar bort i regnet.
    Men färska bär från marknaden väntar till kvällens TV-tittande. De är stora, röda och behöver marineras i en skvätt madeiravin för att smaka något.
    Kramar från Anne-Marie

    SvaraRadera