torsdag 28 juni 2012

Nyttan av en redig regnskur

Den ettåriga salvian gör sig bra bland skira liljeblad

Rödbladig klöver är nästan ett ogräs, men samlad i en kruka är den effektfull

Trädgårdens smultron räckte till att strö över müsslin idag

Den rostiga fågeln ser ut att ha haft besök av nödiga gäster

Man kan gå där och dutta med vattenslang och kannor i hur många timmar som helst. Det blir ändå aldrig samma resultat som med en ordentlig regnskur. Nu har vi under några dygn fått runt 80 mm regn och det blir ett helt annat liv i trädgården. Det växer så det knakar, både på gott och ont förstås, eftersom ogräset leder med hästlängder före de mer delikata innevånarna i rabatterna. Men ogräset kan också vara vackert, speciellt när det består av allehanda malvor, nävor, vallmo och kungsljus. Jag kan höra deras kampsång ända inifrån: "Ropen skalla, ge plats åt oss alla"

2 kommentarer:

  1. Både på Gotland och på Öland har vi ju haft så torrt innan regnen, så dom kom verkligen och räddade växterna!
    Du skrev att du köpt något hos Boel. Vad var det för något!?
    Jag längtar verkligen dit. Skulle vara enormt roligt att handla på sig lite nya snygga träd och buskar, men i år avstår jag. Har ju inte hunnit med grovrensningen av alla mina rabatter. Men i "långrabatten" kan jag tänka mig att ta bort en del perenner och få ner lite mer vedartade växter, så nästa år kanske.....

    SvaraRadera
  2. Så spännande med din "trädkorsning"! Den bara MÅSTE du visa bilder på när den hämtat sig efter planteringen!!

    SvaraRadera