måndag 25 juni 2012

I lågtryckets skugga

Digitalisens blommor ligger som taktegel utmed hela blomstängeln

Ettårig salvia

Stjärnfloka eller Linnés döttrar som den också kallas

Nu lyser det rött bland jordgubbar och smultron

Gårdagen blev en väntans dag på det stora regnväder som var i antågande. Vi plockade in kuddar och dynor, drog upp markiser och stängde dörrar. Och så brakade det lös. Vinden ökade och under natten fick vi 24 mm regn. Det är inte färdigt ännu! Hörde just på radion att det kan komma lika mycket till. Kände ändå att det var ganska skönt med en innedag efter midsommarens aktiviteter. Läsa en bok, se en film och plocka lite i diverse högar som samlat ihop sig, sämre kan man ha det. Jag var förstås tvungen att smyga runt lite med kameran också. Hackspettsfamiljen är ute med sina två ungar och matar dem med jordnötter, som vi har fyllt på vid fågelmatningen. När hackspettarna försvinner några minuter blir det genast fullt med talgoxungar där. Jordnötter verkar vara populärt så här års.

3 kommentarer:

  1. Här är det också ruggigt, det blåser och småstänker hela tiden. Jag tror att det kommit runt 20 mm inatt, men det behövdes efter vårens torka + att Rolle är lycklig när han slipper göra en massa trädgårdsjobb och ovanpå det vattna! Igår fick jag honom att rensa runt dom stenkrukor som står på stenplattorna nedanför altanen. Där växer det vi kallar "vrånggräs" (tror faktiskt att det är kvickrot) som är nästan omöjligt att få upp. "Bort" får man det aldrig, men nu ser det riktigt snyggt ut. Nästa uppdrag han ska få är att kantskära hela "långrabatten". gissa om han tycker det ska bli tråkigt!! *fniss*

    SvaraRadera
  2. man får ta en innedag, gå igenom bilder på datorn, plocka lite, unna sig att läsa mitt på dan! nej, jag ser inga fåglar inte ens vid brygga

    margareta

    SvaraRadera
  3. Digitalis är så vackra, mina har bara små knoppar än! Här har vi också haft busväder idag, en riktig innedag!
    Ha det gott!

    SvaraRadera