lördag 16 juni 2012

Lördagsgodis




Om man stod med sin enkrona i handen och valde i blommornas godiskiosk, precis som man stod vid de gamla systrarnas godiskiosk som liten, skulle nog valet falla på de frestande trädpionerna. Som en översvallande korsning av marshmallows, jordgubbsglass och sega sockerbitar, lockar de alla mina sinnen. Tillsammans är vi starka, säger trädstammarna, och trycker sig tätt intill varandra, som de cellofanklädda lakritspinnarna i godiskioskens glasburk. Och nu tillbaka till verkligheten! Ett stilla regn faller här i dag, till glädje för alla utom korttidsbesökande turister. Trevlig lördag!

2 kommentarer:

  1. Marshmallows... jordgubbsglass och sega sockerbitar...himmel så gott du skriver..ja jag är med dig jag står bakom i kön..man räcker precis upp med näsan till disken :)femtio sköna öre i handen som klibbar sig fast lite..det blir mycket godis..

    Mmmm vilken skön ros..underbar..

    SvaraRadera
  2. JAA! Det regnar här också! Och det kom med perfekt tajming. Jag hade precis hunnit rycka det sista ogräset under häcken av kopparhäggmispel och tugga sönder det med gräsklipparen :o) Nu är det riktigt gôtt att sitta inne, lyss till vädrets makter som trummar på takplåtarna och veta att grödorna får det vatten de så väl behöver.

    Ha en skön lördagkväll du med!

    PS. En trädpion skulle jag inte tacka nej till om den råkade falla i famnen på mig. Andra pioner har jag en hel del vid det här laget, men icke en sån där raring.

    SvaraRadera