tisdag 20 september 2011

Glad för det lilla


Efter sommarens slösande överflöd i naturen har vi nu kommit till den tiden på året då de små upplevelserna blir viktiga. En blåklocka som fortfarande blommar eller en enda fjäril som fladdrar förbi gör oss glada och håller kyla och mörker lite på avstånd ett tag till. En hagtornsbuske full med röda bär som söker lite extra värme från den stora stenen! Visst är det dekorativt! Och den vackra vårtbitaren som plötsligt satt på min husvägg. Jag måste ta reda på vad det är för art. Jag har aldrig förut sett en med den vackra bruna teckningen på ryggen. En liten kompis bor under en sjöbod vid stranden. Jag träffar honom nästan varje gång jag är där. Går jag lite försiktigt kan jag komma väldigt nära innan den lilla kaninen försvinner ner i sin håla. Små glädjeämnen som förgyller vardagen.

3 kommentarer:

  1. Så sant som det är sagt, att man får ett avsmalnande fokus ju närmare vintern vi kommer! Backar jag i min egen blogg märks detta väldigt tydligt. Men det är väl så det ska vara? Höst och vinter är (läs: bör vara) en tid för introspektion och batteriladdning inför nästa års verksamma vår och sommar.

    SvaraRadera
  2. Vad fint det blev med nya matsalsbordet, ser jättegott ut.
    Kram Å

    SvaraRadera
  3. Roligt med kompisar som håller sig till sjöboden, kanske mindre roligt om han börjar titta in i trädgården och upptäcker alla gosaker där.

    Vårtbitare kommer jag ihåg från min barndom, då man verkligen trodde att man kunde bli av med vårtorna om man höll en sån där på det drabbade stället. I Övre Norrland letar man nog förgäves efter dom.

    SvaraRadera