måndag 20 juni 2011

Gamla växter

I går hittade jag hjärtstilla i min rabatt. En gammal medicinalväxt mot hjärtklappning förstås. Erik Axel Karlfeldt har skrivit en dikt om hjärtstilla: Hjärtstilla, smärtstilla, blommar du nu runt mitt hus? I samma rabatt växer kardväv, som kan ha lite varierande namn men alla syftar på användningsområdet. De torra taggiga fröhusen använde man till att rugga upp ytan på stickade plagg. Mellan regnskurarna igår hittade jag också en blommande ros med en underbart vacker färg vid ett gammalt torp i närheten. Jag måste ta reda på vem ägaren är. Kanske finns det ett litet skott någonstans under den stora busken som gärna vill flytta hem till mig..

7 kommentarer:

  1. Hjärtstilla och kardväv finns även här i vår trädgård. I Skottland var det vanligt att använda vävarkardan (som vi kallar den) för inte så länge sedan. Den är väldigt vacker som eternell.
    Karinkram!

    SvaraRadera
  2. Det är mysigt med gamla växter. Eller jag kanske borde säga gammaldags växter? Det är många som stannat utanför min ena häck för att fråga vad i jösse namn det är för något. Det är i och för sig kanske inte så underligt, eftersom min av rotskott från exet planterade spirea salicifolia-häck är en udda fågel i en värld full av tuja, hagtorn och avenbok.

    Den där rosen skulle säkerligen trivas riktigt bra hos mig också! ;o)

    SvaraRadera
  3. Vet du om man kan klippa av en gren från en nyponros och sätta i vatten och när det kommer nya rötter plantera ut, klarar den det?
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  4. Tack för ditt svar men vad är årsskott?
    Hur ser man att det är ett årsskott?
    Ja vi vet att det är vanligt m livmoderinflammation men med operation finns det alltid risk för komplikationer precis som för människor.
    Så nu väntar vi igen på att de ska ringa och tala om när vi kan hämta henne.
    Kram

    SvaraRadera
  5. intressant är det med gamla växter som hjälper mot vissa saker, undrar vem som kom på det..Kul att man kan kommentera dig igen,,,grattis om du inte fick den kommentaren av mig förrut..kramis Karina

    SvaraRadera
  6. Jag känner varken till hjärtstilla eller kardväv, dom finns nog inte hos oss. Det är i alla fall roligt att läsa om dom.

    SvaraRadera
  7. Tack då ska jag prova det. Kram

    SvaraRadera