onsdag 23 februari 2011

Havet och skogen







Gråmulna februaridagar har vi haft massor av i år men ger man sig ut i naturen ändå, så får man många fina naturupplevelser. Vi gick ända upp till det trånga sund på nordöstra sidan som Gotlandsbåten ska ta sig igenom på somrarna. Där är det inte många meter mellan strandkanterna! Så fort det blåser det minsta får trafiken ställas in. I sommar lär det inte bli några turer medan man funderar på om det går att bredda inloppet. I det disiga grå vädret såg det plötsligt ut som om ön Blå Jungfrun svävade i luften. Ett underligt fenomen! Och så tittar lilla solen fram igen och lyser upp trädtopparna högt över våra huvuden. Nu ska vi fylla på vid fågelborden. Minus nio grader i dag och säkert en lång kö av hungriga och frusna fåglar som väntar i buskarna.

7 kommentarer:

  1. "Bara" -9!? Nyss när min gubbe gick ut med hunden så var det -14, så man undrar ju hur kallt det var i natt. Det var faktiskt första gången som Penny fick köldkramp i tassarna när hon gick i kohagen och inte kunde gå hem utan husse fick bära henne sista biten.
    Visst är det jättetrist att båten mellan Öland och Gotland har ställts in. Min väninna Lisa och jag hade annars tänkt åka över och handla lite träd och buskar hos Boel. Vi fick så fina ex och det var så billigt (jämfört med andra ställen) förra året - och har man 5000 kvm så går det ju åt en del!

    SvaraRadera
  2. Hej Kerstin!
    Håller med dig det ser verkligen underligt ut med Blå jungfrun. Lite drömlikt onekligen.

    -9 även här. Det verkar som om vi ofta får en lika slev av vad det vara månde. Skillnaden är att vi bor närmre olika slag av bekvämligheter Men å andra sidan så får man anpassa sitt leverne efter sina förutsättningar. Har man varandra och naturen runt knuten så har man ju det viktigaste. Kram Ingela

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder som vanligt... ;o)

    Här har vi -13 på norrsidan och på sydsidan smälter frosten från fönstren. Solen skiner från klar himmel, och ingen ny snö har kommit, tack-gode-gud för det.... Det har tagit mej 2 dagar att få bort den "gamla" snön.. ;o))

    Men jag ser inte till några fåglar. Matarna är påfyllda men inte en pippi sikte... Saknar dom...

    SvaraRadera
  4. Nej det där är inte Blå Jungfrun, det är ett tefat som tänker landa.
    -27 tidigt i morse, -10 mitt på dan och nu åter -27 är vår temperatur i dag. Tror du jag längtar efter kvällsrundan med hundarna?

    SvaraRadera
  5. 13,19,16 och något nytt i terrasskrukorna!
    Kram, Anne-Marie

    SvaraRadera
  6. Hej Kerstin nu är jag här igen denna gången för att jag vill uppmärksamma dig på att jag har något till dig under mitt dagens inlägg.

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  7. Vilken häftig effekt det blev på Blå...här är det inget vidare väder...har snöat men uppehåll just nu men mulet grått och trist!

    Steffe

    SvaraRadera