lördag 3 september 2022

Femte dagen med covid


Vi har varit i vårt andra hem en dryg vecka. I den lilla staden Trosa. Efter några dagar med härliga utflykter till omkring liggande fina naturområden och mysiga kvällspromenader bland gamla hus och gränder, började maken att känna sig hostig. Vår dotter var förkyld, men vi hade undvikit att träffa henne, men när hon ringde och berättade om snabbtest med covid, kände vi att det var dags att testa gubben. Jaha, han hade covid. Möjligen smittad av lilla ungen som hade umgåtts med sin mormor dagen innan hon insjuknade och som vi sedan hade träffat vid en fikastund utomhus. Små barn är riktiga smittohärdar!


Eftersom han ändå var relativt pigg och tyckte att han orkade köra hem på femte dagen av sitt hostande och snörvlande, så startade vi mot Öland. Allt gick bra men jag började känna av min hals mer och mer under resan. 


Första dagen hemma hade jag 38,5 och kände mig som ett vrak. Ingen tvekan längre. jag hade också drabbats. I dag är det första dagen som tempen ligger under 37 på morgonen. Vi pratar om Asiaten, det där viruset som vi hade i mitten av 1950-talet. Jag har nog inte haft feber så länge sedan dess. Och tänk om vi inte hade tagit våra fyra sprutor. Hur sjuka hade vi varit då? Vågar inte ens tänka på det.


I dag känner jag att det kanske börjar gå åt rätt håll. Men trött och matt, hostig och snorig och all möjlig konstig värk i diverse leder och muskler. Inte roligt alls, men så tacksam för vaccinet. Ska boka tid för den femte sprutan så snart jag orkar bläddra fram rätt sida i datorn.






 

5 kommentarer:

  1. Vi klarade oss från Asiaten, men när Hongkonginfluensen gick i slutet på 60-talet åkte vi dit och hela familjen blev sjuk.
    Än så länge har jag klarat mig från covid, men det är väl en fråga om hur länge man ha sån tur. Dotter och måg är på Sicilien på semster och har blivit sjuka båda två.
    Krya på er!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Gute Besserung! Corona ist nicht vorbei. Liebe Grüße, Kram von Marlise aus Hällevik bei Sölvesborg

    SvaraRadera
  3. Stackare! Hoppas att era symptom börjat gå över!
    Det är inte utan att man oroar sig nu när man legat på sjukan. Det var ju inte precis alla som hade munskydd på sig.....
    KRAM - Susie

    SvaraRadera
  4. Sjukstuga här med...frugan ligger däckad sen tre dagar, sonen däckad också...trillsen tror jag har klarat sig...får se imorgon när de kommer hit på kvällen...det är vår vecka nu att ha dem på kvällarna... men förhoppningsvis är det en vanliga förkylningar...frugan hostar och snörvlar...jag har klarat mig...hittills...tre sprutor har vi tagit och blivit erbjudna 4:de men jag/vi tror jag hoppar den...alltså man vet ju inte vad det är för något de sprutar i en...har läst om en del biverkningar och allt som kan följa...får hoppas att tre sprutor dämpar lite ändock om man nu eventuellt skulle trilla dit...vi får se...tar en dag i taget.

    SvaraRadera
  5. Så skönt att du är sprutad.
    Krya på er!

    SvaraRadera