lördag 17 september 2022

Det lunkar på


Vädret här på norra Öland är minst sagt växlande. Jag tror att vi har alla vädertyper dagligen. Från sol och varmt till regn och kulingvindar. Coviden har inte riktigt släppt sitt grepp ännu. Hostar, nyser och snyter mig fortfarande i attacker. Men inne på fjärde veckan borde jag ändå vara smittofri.


Matpriser, elpriser och stigande boräntor. Runt 1990 hade vi ett bolån med 17 procent ränta, så vi har varit med om värre. Men jag har blivit lite mer noga med att kolla extrapriserna i vår ICA-butik. Och slopa all mysbelysning på kvällarna. Det får vänta till adventstiden, då vi ändå måste ha några ljusstakar tända. På bilden är det en biff på grönkål och eldost + ägg och serverad med bacon till extrapris. Eldost är en svensk variant av haloumi. Riv osten, hacka grönkålen och blanda med 2-3 ägg och stek i rapsolja. Riktigt gott! 


Min lilla pelargon, australe, har jag haft i drygt 15 år nu och delat med mig många plantor av. Ett år fick jag ihop 16 plantor, varav 14 tog sig.  Bara att gå lös med en vass kniv och skära i småbitar på vårkanten. Australe blev Årets pelargon någon gång i början av 2000-talet och det var den verkligen värd!


I år bjuder den härliga hösten på mängder av både rönnbär, slånbär och oxelbär. Roligt, för då kan det bli en bra fågelvinter igen. Alltid något att se fram emot!









 

3 kommentarer:

  1. Ja nog är det ett omväxlande väder alltid. Så märkligt det känns att sommaren kunde försvinna totalt och övergå i höst så fort vi kom in i september.
    Det är många som drabbats av covid nu. Min dotter o måg åkte till Sicilien och har legat sjuka där båda två, men nu är de testade negativa i alla fall och vågar gå ut igen.
    Ha en fin helg och fortsätt krya på dig!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Vad jobbigt att covid fortfarande sitter kvar. Krya på dig!
    Matpriserna går upp, men det finns ändå en hel del billigare och nyttig mat till okej priser.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Här har vi precis likadant väder. Inte så kul, men inget man kan göra nåt åt..... Fast Rolle är glad för han behöver bara vattna i växthuset och i krukorna som står under tak. Det räcker säger han!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera