torsdag 19 augusti 2021

Mums filibabba!


Mycket att göra nu! Förutom alla försenade årsmöten och diverse annat är det skördetid också. Blåbären är avklarade och ligger i frysen. Plommonchutney kokades i sista minuten innan alla plommon dråsade ner. Det blåser ju också och de envisa regnskurarna gör inte saken bättre. Nu är det då dags för björnbären, både vilda och "tama".


I växthuset blir vindruvsklasarna allt tyngre (och godare). Bättre än allt lördagsgodis i världen!


Aronia har blivit något av ett favoritbär på senare år. Jag fryser ner dem och tar sedan lite varje dag på frukosttallriken. Goda och nyttiga!



Tomaterna är inne på sluttampen nu. Vi har frossat i dem och också fryst in en del. Men se här...spetspaprikor och chili finns det fortfarande. 


Och titta här! jag vet inte vad det är för gigantiska saker som väldigt snabbt kom upp ur min balja med färdigblandad jord till krukor. Så spännande! Melon eller pumpa. Jag vet inte ännu.












 

2 kommentarer:

  1. Augusti är verkligen en skördemånad och ingenting kan väl smaka bättre än det man odlat själv.

    SvaraRadera
  2. Det är kul när det man odlar växer och smakar bra. Det enda som hitintills gjort det här är vindruvorna. Jag har både kokat gelé och gjort saft som jag frusit in och senare i år ska göra kräm till Rolle av. Men cocktailtomaterna jag har en planta av vill sig inte, det har blivit 5 tomater än så länge och inga nya är på gång. Plantan däremot är enorm så det är förmodligen det som är felet.
    Har också två sorts lime, en med pyttesmå frukter som jag fick från Filippinerna och den kommer det bli många på - vad man nu ska göra med dom!? Sen en vanlig där frukterna inte kommer mogna förrän om några månader. Det är allt jag har som man kan äta. Nej, jag glömde gräslöken som är OK och så sådde jag lite rädisor för ett par veckor sen är jag hittade en påse med gamla frön. Får se om det blir nåt, dom har kommit upp iaf!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera