lördag 26 juni 2021

Midsommardagen


Efter midsommaraftons traditionella sillunch hos goda grannar, vaknade vi idag till regnets smattrande på rutan. Lunch förresten, vi var väl hemma vid sju-halvåttatiden, nöjda med en alldeles lagom och trevlig dag.


Tänk att vi äntligen fick lite regn! Vi hade planerat att fylla på dammen och vattentunnorna från vår gamla, trogna brunn idag, men det behövs inte alls nu. Och vad det doftar härligt när jag öppnar dörren till uteplatsen. Hela naturen gillar de här dropparna! Ser ni förresten den lilla vita näckrosen bland de röda? Vad jag har väntat på den . Jag tror att det är fyra-fem år sedan jag köpte den plantan och äntligen....!


Alla rosor började blomma med en gång. Så fort jag vände ryggen till slog det ut några nya. Hoppas att det blir några grader svalare nu, så inte allt är överblommat på någon vecka.


Det måste vara pionernas år i år. Alla pratar om sina pioner och till och med mamma, 99 år, hade sett att man sålde pionbuketter i hennes matvarubutik. Det hade hon aldrig upplevt tidigare.


Trädgårdens vilda avdelning, snart den dominerande, uppskattar också regnet. Fingerborgsblommor, vita krolliljor och cikorian är mina favoriter. Nu väntar en spännande vecka! Familjens tjejer (nästan alla) kommer på besök. Yngst är Edith, ett år, så nu håller vi på och barnsäkrar huset. Fortsatt trevlig helg till er alla!











 

3 kommentarer:

  1. Ha en fin midsommardag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Ja så kom då äntligen en skvätt regn...inte mycket men alltid något!
    Låter som du har en spännande vecka framför dig - härligt!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Fin trädgårdsfägring!
    Behovet av vatten verkar vara stort i Sverige.
    Ha det bra!

    SvaraRadera