torsdag 25 oktober 2018

Att titta på en bild

 
Tänk vad en enda bild kan berätta mycket och väcka minnen, tankar och förundran. Det här är min farmor och farfar på besök i mitt barndomshem. Det kan vara någon gång i början av 50-talet. De är yngre än vad jag är nu! De bodde i en lägenhet i Stockholm och hade telefonnummer 32 22 81, det sitter som berg i mitt minne fast det är mer än 40 år sedan som jag ringde det. Farmor hade alltid klänning, ofta i rockmodell med knäppning fram och skärp i midjan och alltid välstrukna. Dessutom tjocka strumpor, korsett och  underklänning. På den här bilden, när de plockar vinbär, har hon bytt ut den lilla stråhatten mot en schalett. När farfar gick i pension åkte vardagskläderna ut. Efter den dagen var han alltid klädd i kostym, väst och slips och hatt utomhus, till och med i vinbärsbuskarna. Tänk vad tiderna har ändrats. Nu har vi lättskötta, bekväma kläder och vi klär oss lite som vi vill, även när vi har uppnått pensionsåldern.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar