måndag 18 september 2017

Svampar i överflöd

 
Nu växer det svampar överallt! Det ser till och med ganska skräpigt ut i gräsmattan, där skivlingar av alla möjliga sorter trängs. beskådad av en av sommarens sista svalor, gick jag över till grannen för att titta efter en speciell sorts svamp.
 
 
Ja, titta! Där växte de. Jätteröksvamparna. En var fortfarande riktigt fin.
 
 
Några andra var mera på upphällningen och liknade de limpor vi brukar baka i stenugnen på hembygdsgården.
 
 
Stolt fjällskivling finns det på varenda gräsplätt just nu. Lärde mig att man kan dela och torka skaftet, pulvrisera det och använda som krydda i såser och annat.
 
 

2 kommentarer:

  1. Önskar jag var bättre på det där med svamp! Skulle nog lätt kunna koka en giftig soppa :)
    Ha en fin måndag på ön!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Helt OK när det växer svampar på gräsmattan att plocka. Själv tycker jag numera att det är jobbigt att gå i skogsterräng så det får bli köpesvamp för min del.
    Kram

    SvaraRadera