torsdag 16 december 2021

Så blir det jul igen!


Det ser inte ut att bli någon vit jul i år heller! Den lilla snö vi hade ett tag är borta nu och det är mest disigt och grått. Men helgerna närmar sig och jag kom att tänka på en berättelse jag har i mina gömmor nedskriven omkring 1850 av en kvinna född 1838: Julklappar hade man inte men en liten julgran med enda prydnaden i form av en bild av Frälsaren i toppen. Ett julnöje var att gå och se i fönstren i alla småstugorna då det brann talgljus överallt.
Jag som var barn 100 år senare fick julklappar, men inte alls i samma utsträckning som nutida barn. Födelsedagen och julafton var de tillfällen som man kunde få något och vad man längtade och önskade under lång tid innan. Oftast blev det något nyttigt men även det var efterlängtat. Vi var verkligen inte bortskämda på den tiden. Och talgljus i alla fönster blir det väl snart om elpriserna fortsätter att skena iväg.



Då man ej hade julgris bestod julmaten av kokt fisk och på julafton kokade mor en soppa av sviskon och russin och risgryn och smaksatte den med sirap och ättika. Jaha ja! Fisk har vi snart inte någon kvar och allt fler hoppar numera över julskinkan, som var höjdpunkten på 1950-talet. Numera nöjer vi oss med valda delar av julmaten uppblandat med "modernare" grönsaksrätter, men jag minns när jag som ung husmor i slutet av 1960-talet bjöd med farfar och farmor till julbordet. Jag visste att farmor skulle bli djupt besviken om det fattades sylta, sillsallad serverad med grädde, kålsoppa, lutfisk med mera, med mera, så det var bara att kämpa på med småbarnen hängande runt bena. Men det gick det också!


De barn som kunde gå fick följa med fadern till julottan i Böda kyrka. Den började klockan fyra. Alla slädar med bjällerklang och bloss genom Bödaskogen var en stor upplevelse för barnen. Det skulle nog många vilja uppleva. Kanske inte redan klockan fyra på morgonen utan några timmar senare. Men nu har vi ju inte snö till jul, som det alltid var på den tiden. Man behöver inte läsa vetenskapliga utredningar för att inse att klimatet håller på att ändra sig. 


Men Böda kyrka såg i stort sett likadan ut på 1850-talet, mysig och stämningsfull! Nu önskar jag alla en riktigt GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR och vi kan väl alla hoppas att det blir ett riktigt bra 2022.










 

4 kommentarer:

  1. Jag önskar dig med
    God jul och ett gott nytt år 2022!
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  2. Detsamma till dig! Ha en riktigt härlig julhelg och ett gott nytt år!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Intressant jämförelser som får en att tänka till.
    Trevlig advent!

    SvaraRadera
  4. GOD fortsättning på det nya året! Härligt och tänkvärt inlägg. Slädar med bjällerklang genom Bödaskogen måste ha varit magiskt på den tiden...
    Kram från Titti

    SvaraRadera