torsdag 22 juli 2021

Nu undviker jag alla mina favoritplatser


Snart sjunker Öland, skojar en del med lite allvar bakom. Det fullkomligt kryllar av turister nu. Överallt! Jag missunnar inte någon ett par veckors vistelse på vår vackra ö, kanske med undantag för de som kör rakt ut i terrängen med stora, tunga husbilar eller lämnar kassar med skräp efter sig i skogen eller kör alldeles för fort. Själv håller jag mig mest i min trädgård under de här veckorna. Jag trivs inte med trängsel och jag mår bäst av att inte reta upp mig på de som inte uppför sig.


I trädgården blommar den vita funkian.......


....rödstjärtungarna badar i vattenfallet....


....och då och då flyger en stor rovfågel förbi, som här, en fiskgjuse.


Vita stockrosor, så vackra i solnedgången....


...och titta! Tomaterna mognar, de gula sorterna först. Bara att plocka och stoppa i munnen.


När jag inte har något annat för mig, sätter jag mig och spanar på min ruttna banan, som jag har hängt upp i skuggan på en trädgren. Den lockar till sig både vackra fjärilar och spännande baggar.















 

4 kommentarer:

  1. Först till det här med "tristerna". Jag vet inte vad det är som gör att dom tror att dom kan göra precis som dom vill för dom har ju semester! Det är precis likadant här, så vi försöker hålla oss från dom områden där dom håller till men ibland måste man ju åka och handla förnödenheter. Och då retar jag mig vansinnigt på att dom kan stå en 3-4 personer med 2 vagnar mitt i en gång och tjattra. OK, det är ju kul att träffa "gamla bekanta", men prata med dom behöver man inte göra mitt i gångarna och sen se förnärmade ut när man ber dom flytta på sig!
    KRAM och ha det skönt i det härliga vädret (bara 25 idag)/Susie

    SvaraRadera
  2. Jag förstår dig fullkomligt.
    Jag bor nära ett turistområde i Wales och åker aldrig dit över helger eller under sommaren.
    Jag undviker också stora folksamlingar här i Spanien.
    Så fint i din trädgård!

    SvaraRadera
  3. Det kryllar på Gotland också....
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Ja man blir TOKIG!! Husbilar har blivit en styggelse och de parkerar strandnära och ockuperar fina ställen! Läste om Bruddesta, detta fina ställe har nu blivit ett tillhåll med massor av husbilar...
    Ja jag håller mig också hemma! Det var sååå dumt att åka till Solliden, puh, jag har knappt hämtat mig än!!
    Snart stundar Skördefest också! Jag bävar!!
    Kram från Titti på södra delen av ön

    SvaraRadera