tisdag 9 februari 2021

Vintervägen


Jag verkligen HATAR att gå på isiga vägar, så nu har vi hittat en lösning. Min snälla gubbe har kört upp en väg med snöslungan runt ägorna och fyra varv runt den är lika med en kilometer. Jag startar vid grinden och fortsätter förbi......


......Stora insektshotellet.


Lite längre bort passerar jag växthusen där vinranka och lite annat vilar över vintern.


Här är det gamla uthuset som ursprungligen var både snickarbod och tvättstuga. (Oj då, där om jag med på bilden också)


Här står krukorna på parad och väntar på att fyllas med allt möjligt vackert fram emot maj.


Här passerar jag en av fågelmatningarna. De bortskämda koltrastarna flyttar knappt på sig när jag kommer. Om ni undrar över cementringarna, så kan jag avslöja att där gömmer sig alliumlökar och allt möjligt annat i väntan på våren.


Åh, en nedförsbacke! En liten lutning över ängen på vår annars så platta tomt.


Här är min favoritplats under vår och sommar. Bakom spaljen sitter jag ganska ostörd med utsikt över trädgårdsdammen alldeles intill.


Och så var jag framme vid sista raksträckan och kan fortsätta runt varv efter varv efter varv så länge jag har tid och lust.

















 

5 kommentarer:

  1. Vilken trevlig lösning med en sån motionsrunda. Vi pratade faktiskt om något liknande igår när sonen var här. När de var barn gjorde vi ett skidspår runt en stor åker och där åkte han och hans syster varv efter varv. Sen anmälde de till skolan när det åkt en viss sträcka och så fick det guldstjärnor i en bok. Du får säga till maken att du också vill ha en guldstjärna för varje varv du gör.
    Ha en fin fortsättning på veckan!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Här fick man va med om en trevlig prommis...lättare så än in reality...! ;-)
    Gick en prommenad igår till Diket och plåtade skäggisar och rallar...kungsfiskar´n ville inte men gott så med skäggen och rallarna...där fick kroppen så den teg...idag blir det skrivbordsjobb...för hela slanta...!

    SvaraRadera
  3. So schöne Bilder. Öland im Schnee.
    Es gibt aber auch viel Schnee und Kälte auf der Insel.
    Ja, in diesem Jahr gibt es Winter, so richtig Winter.
    Schön, aber die Freude auf den Frühling wird größer.
    Hier bei uns ist es auch klirrend kalt. Minus 10 Grad.
    Aber wir, nur hier bei uns, haben keinen Schnee, nur Frost.
    Ansonsten versinkt Deutschland auch im Schnee.
    Aber das Thema ist und bleibt: Corona.
    Ich hoffe immer noch, das wir im Mai nach Öland fahren können.
    Das wäre so schön. Vielleicht klappt es ja?
    Wir sind beide schon geimpft. Durch die Arbeitsstellen.
    Geniesst den Winter und passt gut auf euch auf, bleibt gesund.

    Sådana vackra bilder. Öland i snön.
    Men det finns också mycket snö och kyla på ön.
    Ja, det är vinter i år, riktig vinter.
    Trevligt, men vårglädjen växer.
    Här hos oss är det iskallt. Minus 10 grader.
    Men vi, bara här med oss, har ingen snö, bara frost.
    Annars sjunker Tyskland i snön.
    Men ämnet är och förblir: Corona.
    Jag hoppas fortfarande att vi kan åka till Öland i maj.
    Det skulle vara så trevligt. Kanske fungerar det?
    Vi är båda vaccinerade. Genom jobben.
    Njut av vintern och ta hand om dig själv, håll dig frisk.
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  4. Så trevligt att få gå med på din rundvandring.
    Isiga vägar är hemska att gå på. Jag är numera rädd för att ramla, vilket jag inte brydde mig om när jag var yngre.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Nä fy för halka!!! Och isiga vägar har vi gott om här på ön...min rygg fick sig en riktig knäck häromdagen när jag skulle hämta posten. Det var en fin lite promenad du har där! Ta väl hand om dig nu...
    Kram Titti

    SvaraRadera