söndag 23 april 2017

Nära Horns kungsgård

 
Det var blåsigt utmed kusterna i går och jag tog en promenad en bit från Horns kungsgård istället.
 
 
En gång i tiden var hela Öland kunglig mark och sju kungsgårdar försörjde kungen och hans hov i Stockholm med förnödenheter.
 
 
Oj, titta! Bakom träden skymtade jag ett hus som såg mycket gammalt ut. Kanske fanns det redan på den "kungliga" tiden.
 
 
Det är gott om vatten i området, som ligger alldeles bredvid Ölands enda insjö, Hornsjön. Den här rödbenan gillade att plaska runt i pölen.
 
 

2 kommentarer:

  1. Vackra bilder som vanligt! Hornsjön har jag tyvärr aldrig varit vid. En brist!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det var något nytt, detta har jag inte hört om förut, "vad jag minns" men man glömmer ju så fort allt nu för tiden.

    SvaraRadera