torsdag 20 april 2023

Påsklilja - invasiv?


Nu blommar de gammeldags dubbla påskliljorna överallt längs Ölands vägar, på ängar och här och var i skogen. Vackert? Javisst, men jag läste också att de har hamnat på listan över invasiva växter. I och med att klimatet har blivit varmare, trivs de allt bättre och blir fler och fler. 




Samma sak med scillan. I min trädgård dyker den upp precis överallt till stor glädje för mig förstås, men jag kanske inte vill se alvarsmarkerna översållade av scilla. 2022 var det varmaste året i Europa hörde jag just på nyheterna. Förnekarna har säkert många förklaringar till det, men man ser små tecken överallt i naturen.


I viken vid hamnen såg det ut så här i går. Efter en lång tid med hårda vindar och högvatten, har nu vattnet försvunnit ut igen. Det blåser fortfarande, men det var ett otroligt färgspel i blått, brunt och grönt med lite skummande vågor längst ut. I dag är värmen på väg. Håller tummarna för att den tar det lite varligt, så inte våren är över på några dagar.







 

3 kommentarer:

  1. I år har det dykt upp en liten hyacint, som jag tror heter porslinshyacint, i gräsmattorna tillsammans med scillan. Jag kan inte komma ihåg att jag ens har sett den förut. Min granne har fått fullt av dem, både i rabatterna och i gräsmattan. Och en gräsmatta i Klintehamn är nästan helt vit. Naturen gör lite som den tycker.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Javisst finns det såna blommor vi tycker är vackra, men som är ogräs. Var kanske så med maskrosor en gång i tiden...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  3. Klimatet ändrar sig och floran också! Påskliljan dyker upp lite varstans i trädgården utan att jag satt några lökar, märkligt men fint!
    Ha det gott nu och ha en skön Valborg.
    Kram Titti

    SvaraRadera