onsdag 27 oktober 2021

Oj, vad det gungar!


JA, det gungar verkligen lite just nu! Mitt blodtryck låg aningen för högt och jag fick ett brev där det stod att jag skulle ta två tabletter istället för en under en månad och sedan göra en hemmamätning under två veckor igen. Efter tre dagar med dubbel dos känns det lite gungigt ibland men jag vänjer mig nog. Jag får röra på mig lite extra så inte blodtrycket faller ner i fötterna! Nej, det är inte jag som är ute och traskar på bilden. Fåren har släppts lösa på Norra udden nu, för en sista avbetning för det här året. Så himla mysigt (och nödvändigt) med betande djur.


Vi har haft några frostnätter redan, men nu är det lite högre temperaturer igen.


Säsongens sista näckros blommar i dammen. Det är nog den planta i trädgården som har den längsta säsongen. Första blomman brukar slå ut i mitten av maj.


Undan för undan plockar vi in sommarens prydnader i trädgården. Den här betongkulan får inte frysa sönder. Den ska jag kånka in i dag.


Varje tömd kruka är en seger! Nästa år ska jag inte ha så mycket sommarblommor (säger jag ända tills Impectas frökatalog dimper ner i brevlådan).


Ute i markerna är det fullt med slånbär. Konstigt att inte flera plockar av dem. Numera använder vi varken saft eller söta likörer, men när barnen var små gjorde jag slånbärssaft varje år, men det verkar helt "ute" nu.













 

4 kommentarer:

  1. Hoppas att det slutar gunga snart, för det är inte trevligt alls.
    Krya på dig!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Slånbärslikör gjorde jag i flera år till jul när vi flyttat hit, det vimlar ju av såna buskar. Vi har t.o.m. en buske i parken. Men eftersom det numera bara är jag som dricker likör så har jag slutat. Men gott är det.....
    Det där med att minska på antalet krukor säger jag varje år, ändå blir det mellan 50-60 stycken.....
    Trosa är en gullig stad och ligger i ett härligt område - så det är väl OK att flytta dit när ni blir lite äldre (för gammal blir man ju aldrig).....
    KRAM & TREVLIG HELG/Susie

    SvaraRadera
  3. Hoppas gungningen går över snart.
    Frost redan, jag så kanske det brukar vara, vi är ju inne i november månad nu.
    Slånbär, inget som ingått i mitt bärplockande genom tiderna, fast gott är det med slånbärslikör.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Inte kul med livet i gungning! Känner igen det där med att nästa sommar ska jag inte ha så många blommor...samma visa varje år! Pelargoner och olivträd i ett överflöd som måste vinterförvaras...
    Härliga bilder och alltid lika kul att kika in till dig!
    Kram från södra ön & Titti

    SvaraRadera