onsdag 11 november 2020

Riskfri shopping


Även om antalet insjuknade har ökat även här hos oss, känner vi ändå att vi kan leva relativt säkert här. Vi har gott om utrymme och långt mellan bebodda hus den här årstiden. Dessutom kan vi handla det vi behöver i trevliga gårdsbutiker med självbetjäning, som Jordnära och på bilden Källa gårdsbutik. Plocka, väg på vågen, räkna och swisha, ja det finns också möjligheter att lägga kontanter i ett kassaskrin.


I dag kikade vi också in hos Rosas handel, som under sommaren har långa, långa köer av kunder, som vill köpa deras "världsberömda" korvar och annat gott. Nu, på förmiddagen, var det alldeles tomt och vi kunde gå in och handla det vi behövde och lite till. Vem kan motstå alldeles nymald älgfärs eller grytbitar av vildsvin?


På vår färd passar vi förstås på att njuta av den vackra höstliga naturen med alla färgskiftningar och speglingar. Vassruggarna runt vår insjö, Hornsjön, är verkligen vackra.


Jag måste berätta en solskenshistoria också: Min mamma, med ett och ett halvt år kvar till 100, gick till sitt närbelägna centrum för att handla ett par tjockare sulor till sina skor. Hon tog med sig ena skon och fick hjälp med att hitta lämpliga sulor. Det blir 70 kronor sa den vänliga expediten och mamma, som ser väldigt dåligt, radade upp 70 kr i kontanter på disken. "Tyvärr, vi får inte ta emot kontanter" blev hon då upplyst om. Då kan jag inte handla, sa mamma, jag ser så dåligt att jag inte kan använda kort. Hon gjorde sig beredd att gå därifrån. Vänta, sa expediten, jag tar det på mitt kort så får jag dina kontanter. Väldigt snällt och omtänksamt av henne och ett stort BUU till alla butiker som vägrar ta emot giltiga, svenska pengar!



 

4 kommentarer:

  1. Ja buu till alla butiker som nekar att ta emot kontanter, men guldstjärna till expediten som fixade så att din mamma fick sina sulor i alla fall.
    Ha en fin fortsättning på veckan!
    /Ingrid

    SvaraRadera
  2. Tummen ner för den butiken, vansinne! Tur att din mamma fick hjälp.
    Härligt med små affärer med bra produkter. Fler av dessa, tack!
    Fina naturbilder!

    SvaraRadera
  3. Håller med om att det är idiotiskt att inte ta emot kontanter. Rolle var på Biltema igår och började bli väldans sugen, så han skulle köpa en korv för 5:- men fick inte betala kontant utan fick ta det på kortet! Biltema!!
    Men många stjärnor för damen som kom på en smart idé att hjälpa din mamma!!! :-)
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  4. Ich freue mich immer deinen Blog zu lesen!
    So schön, in diesen Zeiten, sich nach Öland zu träumen.
    Corona hält uns alle in Atem.
    Passt gut auf euch auf und bleibt gesund.

    Jag är alltid glad att läsa din blogg!
    Så trevligt att drömma om Öland i dessa tider.
    Corona håller oss alla i spänning.
    Ta väl hand om dig själv och håll dig frisk.
    Kram Marlise

    SvaraRadera