söndag 23 januari 2011

Min grannes trädgård











Min granne har en gammal fruktträdgård bakom sitt hus, som numera kanske mera liknar en löväng, omgiven av hagmarker. Den är en riktig oas och så otroligt vacker alla tider på året. Bland de gamla träden trivs fåglarna och under våren brukar jag smyga dit ibland för att lyssna till den mångstämmiga körsången. Under nyårshelgen hade min granne lagt ut mat både till rådjur och fåglar och hon bad mig se efter om det var uppätet, eftersom hon själv inte är där nu. Av rådjursmaten fanns det inte en smula kvar, men fåglarna hade en del jordnötter att mumsa på. Runt omkring mig fladdrade orädda blåmesar och talgoxar och uppe i träden tittade hackspett och gulsparvar förvånat på den nya varelsen som dök upp. Jag ska gå dit idag igen och fylla på med lite talgbollar och se om det kan locka fram någon trädkrypare eller annat spännande. Ett vårtecken: Första husbilen har siktats i Böda hamn!!

5 kommentarer:

  1. En husbil i januari? *ruskar på huvudet* Men jag vet, det måste vara en ny art för dig att fotografera: dårfink! ;o)

    Solen från igår är väck. Nu är det grågrå som härskar igen :o/

    SvaraRadera
  2. Ja du , det går snabbt nu, snart är hela Böda fullt av tokiga turister.
    Ha en fin Söndag!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. de där tre är stadigvarande gäster här också. Plus talgoxen. Trädkrypare har jag inte sett sedan i somras.

    Du har nog rätt i att ajg inte komemr att se några gulligare fåglar än stjärtmesen i CR. Men väl färggrannare. :)

    SvaraRadera
  4. Det gäller att vara ute i tid om man ska få den önskade platsen tydligen!?
    Härliga "vårbilder" på dom gulliga fåglarna. Fick en medlemstidning från Bläcku igår, ornitologföreningen här på Gotland. Stod mycket intressant att läsa i den, men tiden räcker inte till för allt så någon medlem blir jag inte.

    SvaraRadera
  5. Hej på dej!

    Inte så tomt på Öland inte gott om fåglar och turisterna har ju börjat anlända. Så där tokiga har vi också varit. Det kan faktiskt vara rätt mysigt att campa även på vintern... även om man blir mer och mer bekväm med åren! ;-)

    SvaraRadera