söndag 27 februari 2011

Vinterfunderingar











Alla är vi ordentligt trötta på snö, is och halka. Jag började fundera på hur det såg ut förra vintern. Har vi det sämre eller bättre i år? Här på Öland fick vi snö 23 november denna vinter medan det inte började snöa förrän en hel månad senare föregående vinter. Överst ser ni två bilder från 23 november 2009 respektive 2010. I går tog jag en bild på ett hus i närheten som jag har en bild på från samma datum förra året. Slutsatsen? Tja, det är bara att ta det som det kommer!

4 kommentarer:

  1. Ja visst är vi trötta på denna långa kalla vinter. Nu har vi fått litet mildare väder men då är det mulet och blåser nåt otroligt.
    Hoppas på en varm vår och sommar.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Ja , det är väl bara att tacka o ta emot, men tråkigt ÄR det. Fast nu är det åtminstone 0 gradigt och det är skönt.
    Ha en fin söndag!
    Kram / Eva

    SvaraRadera
  3. Vi har blivit så bortskämda av snöfria vintrar under 90-talet ;o)

    När jag var barn och tonåring så såg det ju ut så här på vintrarna... Det mesta fungerade (tåg och dyl) och ingen visste av någon annan typ av vinter. Man kunde gå med "filtstövlar" (huopasaappaat) hela vintern. Den stöveltypen var väldigt populär i Finland, och var gjord av filtad ull. Perfekta att ha på sej när det var minusgrader...
    Oj nu blev jag nostalgisk ;o)
    Får nog göra ett inlägg om dom stövlarna...

    SvaraRadera
  4. Igår hade vi nollgradigt och sol - alltså åkte vi söderöver för att leta efter lite barmark också!
    Vi hittade den längst ner på sudret, inte så långt från Hoburgsgubben, där jag sen tidigare sett en liten enskild väg vi skulle kunna ta en prommis ner till havet på.
    Tyvärr blåste det otroligt isiga vindar så vi var tvungna att vända efter en halvtimme, men det SÅG lite vårligt ut i alla fall!

    SvaraRadera