lördag 19 februari 2011

Högby fyr











Som omväxling till vår "vanliga" fyr, Långe Erik, tog vi igår en liten sväng ner till Högby fyr. Ute på den lilla fyrön med en uppbyggd landförbindelse bor en konstnär året runt. De senaste veckornas hårda vindar har satt sina spår runt ön. Vatten har blåst upp och frusit till is och skapat de märkligaste isskulpturer. Ett 100 meter brett täcke av skvalpande isflak ligger närmast stranden och långt därute rullar ett fortfarande upprört hav med vågtoppar av vitt skum. Vackert och mäktigt! Just nu, i vårt lilla hus, hör jag "Ring så spelar vi" i bakgrunden , elden sprakar i köksspisen och en och annan flinga dalar i luften utanför fönstret. Trevlig lördag till alla!

6 kommentarer:

  1. Nej, nu måste jag åka till Öland och titta på/fotografera fyrar !!

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  2. Trevlig lördag till dig oxå! Det låter mysigt och hemtrevligt när du beskriver din omgivning, riktigt härligt. Jag har själv solsken och 24 kallgrader, och igår kväll när jag lade mig 28 grader kallt, alldeles för mycket.Burr Burrr!
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  3. Skepp ohoj!

    Här kommer vi precis inhuttrande från en kall om än välgörande tur i Kronoskogen. Varmt och skönt att komma in till dig i ditt kök där brasan är tänd och det råder radiostämning.

    Kram på dig du!

    SvaraRadera
  4. Høres ut som en flott lørdag.
    Nydelige bilder av isen.

    SvaraRadera
  5. Vackra isskulpturer som naturen skapar!
    Hemtrevlig beskrivning på din dag!
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  6. åh..fint..Lyckan att få bo på Öland..Kram karina

    SvaraRadera