torsdag 10 februari 2011

Vinterbadare









Äntligen satt den lille parveln så bra till att jag kunde ta några bilder! Den har funnits vid utloppet i havet från Hornsjön hela vintern, men den är rörlig och försvinner ofta bland alla alrötter eller under vattnet. Det är strömstaren det handlar om. Denna märkliga fågel som håller till vid vattendrag och letar sin föda på bottnen.




Just nu är solen på väg upp här på norra Öland men det sägs att det ska komma snö framåt kvällen. Vi kanske hinner med en härlig utedag till innan vi får drivor att pulsa i igen. Ha en trevlig torsdag, mina vänner!

8 kommentarer:

  1. Så fint bilde av fossekallen, den er jo Norges nasjonalfugl :) Hva er Sveriges nasjonalfugl?
    Ha en fin dag
    klem
    Gunn

    SvaraRadera
  2. Fossekallen ble kåret til Norges nasjonalfugl i 1963 etter en avstemning på NRK.
    Så det er svarttrosen som er Sveriges nasjonalfugl. Her hvor jeg bor ser jeg mer til den enn fossekallen. Begge synger jo fint da.
    Klem
    Gunn

    SvaraRadera
  3. Grattis till en finfin bild av din kompis! Här är mulet i Åhus, hörde att det har snöat i Kristianstad. Jag börjar lite senare idag för ikväll är det föräldramöte. Ha det gott min vän! Kram Ingela

    SvaraRadera
  4. Å, ah, ooo, så fina bilder idag!!!

    SvaraRadera
  5. Men va kul att du fick bild på strömstaren...det har ni väl inte så gott om där nere vad jag kan förstå...här yr snön nu och det är ett riktigt "sk*tväder"...(tittar ut)...ja, nu är det alldeles vitt och vinter igen! :-(
    Men skönt att sitta inne vid datorn och pysmysa! :-)

    Steffe

    SvaraRadera
  6. Här vräker snön ner, såååååå tråkigt!
    Hälsar en annan vinterbadare fast inomhus i 35 gradigt vatten.
    Eva

    SvaraRadera
  7. Vad fin han var! Jag antar att det snöar hos dig med nu, här är det snöstorm.
    Det där med att förbereda gropar att plantera i, det har jag aldrig heller gjort. Däremot så tycker jag det är otroligt kul att planera, så det brukar jag alltid göra på vintern. Jag ritar och ändrar och skriver upp vilka växter som ska sättas var - och njuter av planeringsjobbet.
    Sen är det en helt annan sak att det aldrig blir som jag planerar i verkligheten av flera skäl. Ett är att brukar bli fler växter, eller andra växter, eller fel färger, eller..... :-)

    SvaraRadera
  8. Strömstaren har jag nog bara skymtat vid vattnet i Fällfors, skulle gärna se den i aktion på närmare håll. En mycket bra bild blev det och härliga färger på de andra fotona.

    Har precis kommit in från kvällsrundan med hundarna. Den blev inte onödigt lång och gick i ganska snabbt tempå för det är 27 grader kallt och stjärnklart.

    SvaraRadera