torsdag 24 november 2011

Att göra någon glad



Det ringde och jag svarade. En äldre man presenterade sig. Hoppsan tänkte jag! Nu kommer det klagomål. Jag hade några dagar tidigare skrivit i tidningen om ett föredrag som han höll och jag vet av erfarenhet att man hör av sig om man är missnöjd. Men där tog jag fel. Han ville tacka så mycket för det som jag hade skrivit. Jag hade fångat stämningen i hans föredrag, som handlade om Island, och han var så nöjd med mitt referat. Jag tackade så mycket, både för uppskattningen och för att han faktiskt hörde av sig och berättade att han var nöjd. Det är så lätt att tända till och reagera över saker och ting som är fel men det är lika lätt att glömma bort att tala om när någonting är bra. Att berömma för något även om man inte känner personen ifråga. "Vad fin din rabatt har blivit". "Jag tycker din kappa är så snygg". "Jag uppskattar att du alltid kör så försiktigt förbi här". Enkla saker som gör någon glad! Slut på dagens predikan!

5 kommentarer:

  1. För att inte tala om när man får en uppskattande kommentar på bloggen! ;-)
    Eller hur...fint skrivet av dig! :-)

    Steffe

    SvaraRadera
  2. Men så sant, för visst är det så!
    Ljuvliga bilder från fåglarnas matbord!
    Önskar dig en bra dag!
    Anneli

    SvaraRadera
  3. Ja, vi är nog dåliga på att tala om för andra att vi verkligen uppskattar det dom gör,m har på sig eller hittat på! För visst känns det otroligt bra när man får höra ett positivt ord ibland!!

    SvaraRadera
  4. En uppskattande kommentar, skriftlig eller muntlig, kan betyda mycket, likaväl som en negativ sådan. Visst borde vi vara lite mera slösaktiga med beröm och visa andra att vi uppskattar dom, men det ska vara med känsla, man ska verkligen mena det.

    Vilka fina behållar för fågelmaten ni har, finns dom att köpa i handeln?

    SvaraRadera
  5. Där slog du huvet på spiken, Kerstin! Positiva strokes talades det mycket om för något (några?) årtionde sedan, men det är lika sällsynt idag som det var då.

    Själv glömmer jag aldrig den gång personalen på ett reproföretag i Helsingfors panikjobbade med några bilder jag måste få till tryckning. För att på ett handgripligt sätt visa min uppskattning för deras insats snokade jag via telefonkatalogen upp ett närbeläget konditori, ringde dit och lät dem leverera ett rejäl tårta till företaget ifråga. Något sånt hade tydligen aldrig inträffat tidigare, för ännu flera år senare kom alltid denna tårta på tal när jag behövde anlita dem för något jobb. Och bra service, det kan du ge dig på att jag alltid fick.

    Jag är en person som är kritisk till min natur; jag strävar efter rättvisa och att rätta till missförhållanden. Samtidigt är jag mån om att påpeka sånt som är bra, eftersom det är en sån behandling jag själv vill få. Och det kan ju faktiskt vara väldigt enkla saker, precis som du säger. Det kan räcka med att man säger: "Men, så fin du blev med din nya klippning!" för att lyfta en medmänniskas dag ett snäpp eller två.

    Därför säger jag nu: "Vilka ljuvliga fågelbilder! Som vanligt!"

    SvaraRadera