söndag 12 juni 2011

Silvertärnor





Silvertärna, ett vackert namn på en vacker fågel. Det finns en liten koloni av dem utmed kusten och känner man inte till den så blir man snabbt uppmärksammad på den när man kommer för nära. Då har du plötsligt många irriterade silvertärnor svepande på låg höjd runt huvudet.
Det kan vara en mardröm att vakna till regnets plaskande om nästa dag bjuder till bröllop, trädgårdsfest eller annat roligt. Men den här natten lyssnade jag till tio mm efterlängtat, livgivande regn som sakta föll över bruna gräsmattor och slokande buskar och det var som den vackraste konsert. Härligt!

22 kommentarer:

  1. Verkar som jag lyckas kommentera under rätt inlägg hos dig idag.

    Vem har sagt att regn bara är av ondo. Allra bäst är då det faller på natten men att sitt i skydd av uterummet då det öronbedövande smattrar på plasttaket är som en koncert uppe i kulmen. T.o.m att vistas ute kan ha sin tjusning. Att vara ute i ett stilla regn är jätteskönt.

    Nu önskar jag dig en härlig dag. Kanske har ni också sol?

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  2. Jättefina bilder av en härlig liten tärna:)
    Idag kan man kommentera igen, härligt det också.
    Jag försökte på dina tidigare inlägg igår men gav upp
    Ha en fin söndag!
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  3. Ljuvliga sommarbilder du har här igen! Det är riktigt roligt att titta in och få veta att denna vackra fågel inte är en Tärna utan en Silver.... Skönt med regn nattetid!
    Må gott!

    SvaraRadera
  4. Silvertärnor är vackra, mycket vackra!
    Vi fick också ÄNTLIGEN ett uppfriskande regn i natt, hela 7 mm. Perfekt - för jag planterade och flyttade en massa växter igår.

    SvaraRadera
  5. Lite struligt att kommentera...det svarar inte utan kommer tillbaka till inloggning igen! :-(
    Förra gången så tog jag min gamla wordpress och logga in där, då gick det.
    Tärnor är härliga fåglar och mycket bra att träna fokusering på...snabba som de är!
    Åskat och blixtrat har det gjort här i natt utan dess like och störtregnat...välbehövligt!!
    Nu är det lite växlande molning och en behagligare temp på ca 13 grader...ljuvligt!

    Ha en god söndag!

    Nähä...det gick inte med googlekontot! :-(
    Då tar vi WP då...

    Steffe

    SvaraRadera
  6. Så konstigt att det krånglat med kommenterande just på DIN blogg. På alla andra har det funkat bra. Jag begriper mig inte på Blogger, det måste jag säga :o/

    Hur som helst, toppenbilder (som vanligt)! Regnet ni fått lär vi ska få glädjas åt imorgon. Det ser jag fram emot, för nu börjar hettan och torkan ge sig tillkänna ...

    Kramelikramkram!

    SvaraRadera
  7. En sån vacker fågel silvertärnan är, både i färg, form och rörelse. Och dina bilder är så bra!
    Vi har också fått några droppar regn i natt och åskan hördes på avstånd. I dag har temperaturen sjunkit till 14 grader från gårdagens 29. Skönt! Jag försöker ha korsdrag så att innetemperaturen ochså sjunker, men värmen sitter kvar i våra halvmetertjocka väggar ett bra tag.

    SvaraRadera
  8. Hei,
    har hatt vanskeligheter med å få kommentert her inne, men prøver igjen idag :)

    Fine bilder av ternen!!

    Så godt at du fikk litt regn inatt, her har det regnet i flere dager, flom flere steder ikke så langt unna, men idag ser det ut til at det blir en fin dag med en del sol:)

    Ha en fin søndag.

    SvaraRadera
  9. Så vacker fågel..verkligen silverfin...silverfågel..Kram karina

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Försöker kommentera dagens inlägg ( Måndag ) men dit kommer jag inte, gör ett försök här
    Hoppas allt är bra och att du oxå får lite regn i torkan.
    KRAM
    Eva

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig kväll du hade igår och beskriver härovan!

    Ha det gott och ta ett smultron vet ja! Kram Ingela

    SvaraRadera
  12. Nädu, inte går det att kommentera dagens (tisdag 14.6) inlägg på rätt ställe idag heller :o/ Det här felet blir ju bara konstigare och konstigare.

    Din trädgårdsfilosofi känns RÄTT; lite så där "leva och låta leva". Både när det gäller krukväxter och trädgårdsdito har jag insett att det inte är lönt att försöka tvinga något att trivas. Det som etablerar sig gör det av en orsak, det som förtvinar gör det av en annan.

    Här har vi regn idag! Ljuvligt!!!

    SvaraRadera
  13. Tjenixen Inte gick det för mig heller att komma in under ditt kommentarfält... men jag kunde komma in till din blogg och läsa ditt inlägg. Du finns, det känns gott

    Nu ska här målas! Din färgnyans lät vacker hur var det nu gråmalva?

    Ha det bäst kram Ingela

    SvaraRadera
  14. Och fortfarande går det inte att kommentera på rätt inlägg. Dina rubriker finns inte heller med i min blogglista, så de blir m.a.o. inga aktiva länkar när du skriver. Mysko!

    Hur som helst, så instämmer jag till fullo angående detta med kontanter. Det känns inte bra att hela det monetära systemet byggs upp runt små plastbitar och internetuppkopplingar. Jag tyckte det var illa nog när checkhäftet fick stryka på foten för bankkortet, men det blir ju bara värre hela tiden. Kanske dags att ta den gamla, hederliga madrassen till nåder igen och börja fylla den med de fåtaliga reda pengar man lyckas lägga vantarna på..?

    SvaraRadera
  15. En annan notering runt ditt bloggstrul: Jag kommenterade den 15.6, men min kommentar blev daterad 14.6.

    SvaraRadera
  16. HEJ!
    TYVÄRR, GÅR DET GÅR INTE ATT KOMMENTERA PÅ DINA SENARE INLÄGG!
    SÅ TRIST MED KRÅNGEL!!!!
    KRAM /BEA

    SvaraRadera
  17. Mycket mysko det här med kommentarerna. Kommer inte åt "kommenteringsfältet" i dom senare inläggen.
    Och tydligen gör ingen annan det heller....

    Känner mej lite putt på Blogger :o(( Den bråkar för mycket nu för tiden. Har i veckor försökt få in Ingelas blogg Hållplats Åhus i min blogglista, men den vägrar ta emot den nya adressen. Blogger lägger bara in den gamla som hon tagit bort och som inte finns längre. Och ja... jag har städat bort allt som har med den gamla adressen att göra.

    Hoppas att du får nån rätsida på ditt krångel....

    SvaraRadera
  18. Men hallå!

    Har du haft så här många kommentarer under ett inlägg tidigare? ;-)

    Om det vore så väl att de snart rättar till felen!

    Det verkar som om vi går emot ett kontantlöst samhälle. Det blir mycket osmidigare för gemene man att göra rätt för sig också att bli hörd och få sin rätt. Det finns olika anledningar till att man inte klarar den nya tekniken ibland Sk...iten. Så samtidigt som det underlättar för vissa drar det med sig att andra hamnar utanför.

    Snart blir det kanske enklast med byteshandel. Kram Ingela

    SvaraRadera
  19. Och idag är datumet den 16.6, bara så att alla vet :o)

    Blåelden är otroligt vacker där den formligen väller fram i blomningstid. Vi har blåeld på sina ställen även här på Åland och jag har övervägt att ta någon planta till "Rucklet". Fast jag vet inte om jag vågar. En trädgårdskunnig väninna påstår nämligen att den tenderar att ta över helt och hållet där den trivs - och DET vill jag ju inte riskera ;o)

    SvaraRadera
  20. GRATTIS GRATTIS GRATTIS på din födelsedag!
    Jag vet ju inte om du läser så här långt tillbaka men det är bara här jag kommer in.
    Hoppas din dag blir bra med mycket regn som du önskat.
    KRAM
    Eva

    SvaraRadera
  21. 17/6-11

    Hipp hipp hurra på din Födelsedag och ett Stort Grattis! *överlämnar en bukett med prästkragar och blåklockor*

    Fetknoppstårtan gillade jag... (Har planer på ett "stenröse" och där vill jag ha fetknopp.)

    Regnar gör det här oxå. Dom har lovat att vi ska ha det så hela helgen. Passar mej bra. Jag kan fixa pallkragarna i nästa vecka. Och bara lata mej i helgen.... ;o))

    SvaraRadera
  22. Lördag kväll. Så trist och egendomligt att din blogg vägrar ta emot kommentarer så länge. Några andra har drabbats men bara för en dag eller två.

    Dina fina bilder glädjer mig varje dag och det lilla stofölet var bara så bedårande. Har ni en bonde alldeles intill eller är det ett stuteri?

    Och så ett stort grattis så här lite i efterskott! Fetknoppstårtan var mycket fin.

    SvaraRadera