måndag 27 juni 2011

I solstolen med en bok

I går placerade jag mig med huvudet i skuggan och benen i solen och en bok i händerna. Det händer mycket runt omkring om man sitter alldeles stilla en stund. En liten grannkatt kom smygande.Henne fick jag vänligt men bestämt säga åt att gå någon annanstans innan hunden upptäckte henne. Nässelfjärilarna svärmar runt överallt just nu. Här finns det mängder av dem. En törnsångare landade på trådarna längs gatan och sjöng en liten stump. Svalor, sädesärlor och stenskvättor letar mat och gråsparvshanen "sjunger" från taknocken. Vackra vita sommarmoln seglade förbi på himlen och jag läste på. Vad var det för bok? Jo, "Emma" en gammal goding av Jane Austen i nyutgåva.

5 kommentarer:

  1. Gomorron!
    Låter som en helt underbar stund :)
    Nu skall jag gå ut på morgonpromenad med hunden och kameran i det vackra solskenet.
    Ha en fin dag! /Bea

    SvaraRadera
  2. Godmorgon Kerstin!

    Tänk att naturen kan vara så underhållande, liv i varenda hörna. Det gäller bara att hålla sinnena öppna för att upptäcka det!

    Då vi var på fälten igår så kretsade ett par, det måste ha varit svalor (v skulle behövt ornitologen med oss). Det lät som om de varnade för någon tjattrade högt uppe i luften det var som om de skulle locka till sig uppmärksamheten för att kamoflera något...

    Gillar dina naturskildringar. Austen har jag aldrig läst men jag och Eva-Katrine ser mer än gärna kostymfilmer...

    SvaraRadera
  3. Vilka bilder!! Wow!
    Ha en finfin måndag!

    Karinkram!

    SvaraRadera
  4. Det där lät slappt och skönt. Tänk om jag skulle prova? Låta en hel dag gå utan att gneta på med att rättfärdiga min existens genom att GÖRA något hela tiden. Vädret inbjuder i alla fall till ett försök! Det är vindstilla och sol från klarblå himmel, helt enkelt den perfekta sommardagen :oD

    SvaraRadera
  5. Så härligt, men hann du ägna någon tid åt boken när det hände så mycket runtomkring dig? Jaghade planer på en stund i hammocken i dag. men trädgårdsarbetet tog all tid.

    SvaraRadera