lördag 4 juni 2011

Lördagsmorgon







Jag vaknade redan vid fyratiden av en ovanligt ihärdig väckningssignal. Det var en gök alldeles utanför fönstret som kokoade så mina trumhinnor dallrade. Långt senare, vid sextiden, stapplade jag upp till frukostbordet. En rödstjärt kom farande utanför på väg mot ett tidigt dopp i fågelbadet. I sista sekunden fick han se en stor insekt komma flygande och slopade det tilltänkta badet till förmån för en god och stadig frukost. Nu ska vi strax ge oss av för att tilbringa ännu en dag bland vår gode väns efterlämnade inventarier. Det är ett och ett halvt år sedan han avled och eftersom jag hjälpte honom mycket under hans sista år i livet erbjöd jag mig också att hålla i uppdelningen av dödsboet och annat nödvändigt. Trots att allt var fullständigt klart med testamenten och annat, överklagar nu en 90-årig syster som på grund av en 30-årig osämja inte var nämnd i testamentet. Nu ska allt av värde fotograferas och magasineras och lägenheten säljas i väntan på slutlig uppgörelse och vi har i två dagar sorterat bort allt som kan betraktas som skräp Horribelt och sorgligt!!

6 kommentarer:

  1. Usch, så det kan bli när släktingar inte kan hålla sams, tragiskt.
    Hörde just på radion igår att nästan ingen hade hört nån gök i år, men nu kanske dom är på gång.
    KRAM
    Eva

    SvaraRadera
  2. Härligt det måste vara att bo så där och varje morgon kliva upp och se vad för överraskningar som väntar utanför i trädgården!!
    Rosenfink hade du och nu då en rödstjärt...mmmmm!!
    Vi har i alla fall vit stork här i trakterna men jag har inte dragit på ngn än...får se om det rapporteras idag...fast idag är jag trött...kom hem vid halvtvå inatt...var och hälsade på lappugglan igår... (se blogg)
    Här är förkylt som bara den för den äkta hälften och jag väntar in att det ska drabba mig också...vi får se!
    Ha en fortsatt trevlig helg!!

    Steffe

    SvaraRadera
  3. Härlig fågelbild, full av liv.

    Hoppas det dödsboaktiga reder sig till det bästa för alla parter. Det är bara jobbigt när folk strider om ägodelar. Jag tror nog de flesta människor på ett eller annat sätt får vara med om dylikt någon gång i livet. Ledsamt är det och vad den avlidna har haft för önskemål tycks inte spela någon som helst roll när någon plötsligt inser att det kan finnas någonting att ärva.Ofta handlar det inte enbart om sakerna utan om frustrationer som inte har blivit utredda och så uppstår märkliga "hämndbegär". Fy tusan!

    Karinkram!

    SvaraRadera
  4. Hej på dej Kerstin!

    Det är så jobbigt, ja rent ut sagt ofattbart det här med tvister vid bodelning. Det är som om det kan väcka den lede i alltför många.

    Att vara kvar och se hanteringen... direkt osmakligt.

    Men du fick en härlig morgon med gök och grejor

    Hoppas att ni har fått undan så ni inte behöver sopsortera denna lördagskväll Kramar från Ingela

    SvaraRadera
  5. Hej du, här kommer jag med en dags eftersläpning. Det blir så långa dagar ute i trädgården just nu att jag nätt och jämnt får till några egna blogginlägg; att hinna läsa och kommentera hos andra före ögonen slår fast är nästintill ogörligt vissa dagar :o/

    Vet du, jag kan inte minnas när jag hörde en livs levande gök senast. Så är det att bo i stan. Det är mycket man missar.

    Här på Åland ser det ut att mulna på nu på förmiddagen, så jag hoppas att ni på grannön har solen hos er :oD

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Kerstin!

    Men hallå! Undrar var du har tagit vägen denna morgon!

    Men det är ju strålande väder även idag. Bäst att smida innan det blir alltför varmt! Kram Ingela

    SvaraRadera