tisdag 21 juni 2011

Att bo i en hamn

Vi hade ett ärende till Färjestaden i går och stannade till i hamnen där för att äta lunch. Mitt i hamnen har man placerat några ganska nybyggda bostadsrättshus med lägenheter som säljs för miljoner kronor. Jag satt och funderade över vilka som egentligen vill bo så utsatt. Hela långa vintern tjuter vinden runt knutarna ochdet är iskallt från vattnet långt in på våren. När värmen äntligen kommer är det aldrig lugnt utanför balkongen. Båtar, turister, korv- och glassköpare, kajor och måsar som låter hela tiden i jakt på korvbröd och tappade glasstrutar och dessutom biltrafik dygnet runt. Men...allt har sina köpare. Titta gärna in på min blog http://birdsinlandscape.blogspot.com  som jag startade i ren desperation när ingenting fungerade.

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Det finns köpare till allt , bara rätt person dyker upp det brukade vi säga när vi hade loppis i garaget. Och det gäller väl även dyra saker som hus o lägenheter.Kul du gjort en blogg till, där ska jag titta in nu.
    KRAM
    Eva

    SvaraRadera
  2. Ja det förstår jag, turisterna letar sig till det som är vackert..märkte det i går..i mitt Örebro..som jag inte tycker är så märkvärdigt..det kryllade av turister...tyskar..fransmän..stora busslaster...som vandrade till vår Stadspark och runt Slottet...I Färjestaden är det så vackert, vid havet...min dotter jobbade där på en känd keramikverkstad, förrut..väldigt trevligt att besöka..kram Karina

    SvaraRadera
  3. Jodå, jag vet en del som skulle vilja bo där - min kusin t.ex.! Hon skulle ge vad som helst för att få bo nära havet, men bada är det inte så noga med!!

    SvaraRadera
  4. Min pappa bor i närheten så jag har följt bygget. Dyra lägenheter men säkert jättefina för de som har råd.
    Kalmar VIII ligger i hamn och påminner om tiden före bron.
    ha en bra dag.
    Annika

    SvaraRadera
  5. Har ungefär samma funderingar som du när det gäller alltför sjönära läge. Må vara en liten insjö, men havet, där det nästan alltid blåser och brusar? Själv blir jag väldigt frustrerad av ljudet som aldrig agår att stänga av.

    Men smaken är ju liksom baken och tur är väl det.

    SvaraRadera
  6. Hejsan!
    De som köpt där har nog aldrig stått och väntat på en buss, eller promenerat därnere i höstrusk. En dam sa att hon förstod inte att någon ville bo i det blåshålet, men vi är olika. Själv tycker jag inte det är speciellt långt till vattnet där jag bor, och så slipper man blåsten och alla kajor som härjar runt. Man får gratulera och ha en trevlig midsommar, Karina.

    SvaraRadera