söndag 19 juni 2011

Fågelungarnas tid

Nu vimlar det av fågelungar i trädgården. I går när jag öppnade dörren till uteplatsen satt årets första sädesärleungar där och väntade på att mamma skulle komma med mat. En mysig tid med mycket aktivitet i buskarna runtomkring. Senare på kvällen kunde jag lite vemodigt konstatera att de första storspovarna är på väg att flytta söderut. Mot de mörka regnmolnen hann jag fånga några av de åtta långnäbbade storspovshonorna som nu lämnar ungarna i makens vård och sticker i väg till sydliga nejder.

7 kommentarer:

  1. Jodu, vimmel och aktivitet är den minsann här kring "Rucklet" också! Fast kanske inte av den sort jag helst av allt skulle önska mig. Det är kajorna, detta stadens gissel, som har flygga men gapiga småungar. Före sex på morgonen sätter de igång och gastar efter mat och fortsätter oförtrutet till solnedgången. Och här snackar vi inte om någon skönsång! Denna fjäderprydda kindergarten för med sig att hela kvarteret klappar händerna. Inte för att vi njuter av konserten, utan för att vi håller på att få fnatt. Mycket kan man säga om kajan, men ett vackert läte har den inte :o/

    Så skönt att äntligen kunna kommentera på rätt ställe här i bloggen! Hur löste du det här..?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    ÄNTLIGEN går det att kommentera här hos dig :)
    Visst är det trevligt med alla små liven som kommer in på knutarna och bara väntar på att mamma dyker upp med näbben fulla v godsaker.

    Vi har haft barnbarnen här i ett par dagar och de är precis lika beroende av oss :)

    Ha en fin dag! /Bea

    SvaraRadera
  3. HURRA! Hur gjorde du nu då för att få igång det hela?
    Nu får storspovhannarna mycket att stå i. Dom brukar stå på områdets högsta punkt och varnar ungarna så fort en fara anas. Vi har dom runt omkring oss hela tiden.

    För övrigt har vi ovanligt gott om tofsvipor i år, och det har hänt att jag måst bromsa in för att släppa fram vipungar som vimsat omkring på vägen. Dom ser ut som långbenta kycklingar.

    SvaraRadera
  4. Roligt att kunna kommentera här igen:)
    Fågelungarnas tid är precis vad det är, överallt kryllar det av småttingar just nu.
    Grattis till födelsedagen i efterhand, Kerstin!

    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  5. Härligt härligt...men nu är väldigt nyfiken på hur du löste detta!!
    Jag säger GRATTIS här också!!!

    Ha en bra dag på ön...här regnar det idag!!

    Steffe

    SvaraRadera
  6. Grattis säger jag till att man äntligen kan kommentera på rätt ställe. ;o)

    Har försökt hålla koll på holken närmast huset och jag tycker att föräldrarna fortfarande flyger med mat till den..

    Vaknar varje morgon till underbar fågelsång vilket gläder mej enormt mycket ;o))

    SvaraRadera
  7. God Kväll!
    Skulle bara kolla att jag kom in till dig och kunde kommentera, å det gick ju fint så jag önskar en God Natt.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera